Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Het nieuwe Concertgebouw est arrivé

 ‘Van gesloten bastion tot open huis’

Foto EDM

 

Voor de argeloze bezoeker wordt het vanaf het openingsfeest op zondag 17 september eventjes wennen wanneer hij/zij, via het nieuwe stadspleintje op ‘t Zand, een bezoek brengt aan het grondig heringerichte Concertgebouw. Bouwvakkers en andere vaklui deden de voorgaande weken grondig werk in het Concertgebouwcafé en de aanpalende inkomhal. Het resultaat moet gezien worden, want dit is de voorbode van een Concertgebouw-nieuwe-stijl. Lise Thomas van het Concertgebouw licht het hele verhaal toe.

 

Basisidee

Lise Thomas: ‘De basisidee is gegroeid vanuit een concrete aanleiding: de sluiting van Forum 5 (Sound Factory) en Forum 7 (het dakterras) in de Lantaarntoren. De exploitatie van deze locaties was een samenwerking tussen Concertgebouw Brugge en Musea Brugge. Toen de Musea uit dit initiatief stapten, wilden wij deze waardevolle plek, waar iedereen aan de slag kan met klankinstallaties, blijven openhouden, desnoods op eigen houtje. Zo groeide de idee om het huis tout court breder open te stellen, want wij waren nog te vaak een gesloten bastion. Meer dan alleen maar een museumlocatie toevoegen, wil het Concertgebouw vandaag een bruisend centrum worden, een plek waar je zomaar binnen en buiten loopt omdat er van alles te doen is.’

Grenzen vervagen

Thomas: ‘Wij willen het gebouw teruggeven aan het brede publiek, de mensen, en de heraanleg van ‘t Zand bood ons daarvoor een uitgelezen kans. Het verkeerspleintje met de rotonde aan de ingang verdwijnt en wordt vervangen door een hoekig, verkeersvrij pleintje met bomen.’

‘De herinrichting moet grenzen doen vervagen, zowel die tussen binnen en buiten als die in het gebouw zelf. De scheiding tussen front en backstage wordt weggewerkt en we willen artiesten, medewerkers van het Concertgebouw en publiek dichter bij elkaar brengen. Veel artiesten blijven meestal backstage, maar nu wordt het de bedoeling dat er vooraan een mix van publiek ontstaat. De mensen moeten weten wat er gebeurt in dit huis.’

 Laagdrempelig

Thomas: ‘Zo zijn we beland bij een project met als werktitel Open Huis, een open gebouw voor iedereen die geïnteresseerd is in cultuur of architectuur, in een fototentoonstelling of gewoon een kop koffie wil komen drinken. Al die dingen willen we nu ontsluiten met een verhaal dat meerdere luiken telt.’

‘Het eerste luik van de herinrichting kenden we toe aan het Gentse NU architectuuratelier, in nauwe samenwerking met het bureau Robbrecht & Daem, de architecten van het Concertgebouw. Zij bouwden een bezoekersparcours uit langs de architectuur van het gebouw, de permanente kunstcollectie (LF. met artistiek werk van o.a. Tuymans, Braeckman, Verhelst…) en de klankinstallaties met aandacht voor de akoestiek en de werking van het huis, alles samen goed voor twintig stopplaatsen waar telkens iets te zien of te beleven valt. Ze doen dat op een laagdrempelige en niet belerende manier. De bezoeker krijgt zeker geen overdaad aan infopanelen in de maag gespitst.’

De maquette

Thomas: ‘Het publiek blijft binnenkomen via de inkomhal. Op de foyer van het parterre vind je de maquette, ruim drie meter lang, die de mechaniek bevat van zowel een klavecimbel (verwijzend naar de Kamermuziekzaal) als van een piano (voor de Concertzaal). De bezoekers kunnen op een auditieve manier binnenkijken in de werking van het Concertgebouw. Je krijgt composities en opnames te horen uit de dagelijkse routine van het huis. En dat gaat vrij ver: van geluidservaringen in de bureaus, het laden en lossen in de laadzone, repetities van orkesten tot ‘luisterstops’ bij de kunstwerken in het gebouw. Geluidskunstenaar Ruben Nachtergaele zorgde voor deze opnames. Deze maquette is illustratief voor wat we doen in dit huis. Voor een totaalzicht op de Concertzaal moet je in de volgspotruimte van het Concertgebouw zijn.’ (LF)

Bezoekersgids

De drietalige bezoekersgids is een handig ding met illustraties van Peter Goes in Fiep Westendorp-stijl. Aanvullend is er een gids voor kinderen waarmee ze via zoekopdrachten aan de slag kunnen in het gebouw. U merkt het, men wil een zo ruim mogelijk publiek aanspreken. Het gebouw is, los van de concerten, open van woensdag tot zondagvoormiddag. Bruggelingen krijgen gratis toegang op zondagvoormiddag, de toerist betaalt. (LF)

De inkomhal

NU architectuuratelier heeft gezocht naar een ruimte waar iets te beleven valt. In het midden van de inkomhal komt een bemande balie waar je terechtkunt voor tickets en andere vragen. Als blikvanger is er breed wandrek waarop informatie ter beschikking wordt gesteld en leuke hebbedingen te koop worden aangeboden. De twee nissen in de inkomhal krijgen nieuwe polyvalente functies. En tenslotte is er nog plaats voor een grote multifunctionele tafel. Je kunt er boeken lezen of vergaderen. Met de beschikbare iPads kan iedereen ‘muzikale groeten-uit-het-Concertgebouw’ versturen naar vrienden en familie. Kortom, deze plek wordt echt the place to be. (LF)

Gratis openingsfeest op zondag 17 september

Maak in primeur kennis met Concertgebouw Circuit tijdens het gratis openingsfeest op autoloze zondag 17 september. Met kleine en grote concerten in alle uithoeken van het gebouw, workshops, kinderanimatie, een fanfare, majorettes, een grote vliegerkesworp, een live-uitzending van Radio 2 en natuurlijk gratis toegang tot het parcours van Circuit. (LF)

http://www.concertgebouw.be

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: