
Foto EDM
Het grafisch oeuvre van de Brugse kunstenaar Sammy Slabbinck (40), zoals nu samengebracht in het boek ‘Surrealistic Check’, geniet steeds meer internationale belangstelling. Uiteraard heeft zijn ontwerp voor de hoes van de laatste plaat (You want it darker) van Leonard Cohen daarin een belangrijk aandeel gehad, net zoals het ‘dispuut’ met Coldplay die voor een videoclip overduidelijk inspiratie vond in Slabbincks digitale oeuvre. Surreality Check is een mooi eerbetoon aan een kunstenaar die zichzelf liever ‘grafisch vormgever’ noemt en telg is uit een Brugse kunstenaarsfamilie.
Slabbincks werkwijze is intussen wijd en zijd bekend: hij knipt, scheurt en plakt uit zijn torenhoge voorraad prenten uit de magazines die in de jaren ’50 tot ’70 (Paris Match!) het perslandschap kleur gaven. Met dat materiaal gaat hij aan de slag en componeert hij het prentenmateriaal tot collages met een meestal verrassende dubbele bodem of tot videoclips voor de grote merken uit ons consumptiepatroon. Bekend in het wereldje werd Slabbinck door Instagram, het medium waarmee wel vaker zaken te doen zijn. Sinds enkele jaren wordt zijn werk wereldwijd opgepikt en een overzicht in boekvorm mocht ook in deze digitale tijden niet ontbreken.
De thematiek van Slabbincks oeuvre oogt op het eerste gezicht vrij doorzichtig, maar na aandachtige lectuur overheerst alsnog de diepere betekenis en een flinke portie humor. Het beeldmateriaal, met veel vrouwelijk naakt op het menu, zoekt hij in het verleden, de vormgeving in het heden. Iemand kwalificeerde Slabbincks collages en videoclips als ‘retro-futuristic’, andere pers goochelde meteen met het label ‘surrealistic’ wat meteen werd overgenomen door de uitgeverij. Journaliste Inge Schelstraete vindt deze term onvermijdelijk voor een Belgisch kunstenaar, want: ‘use a background with clouds, and everyone shouts ‘Magritte’!’. Magritte, die vijftig jaar geleden stierf en nu in Knokke uitgebreid wordt herdacht, zou zich wellicht het best kunnen vinden in dit oeuvre.
Sammy Slabbinck heeft zijn artistieke ziel van thuis meegebracht. De broer van zijn grootvader, Rik Slabbynck, had een reputatie als beeldend kunstenaar, zijn vader (Frank) en broer (Stan) volgden dat voetspoor. Sammy vindt overigens dat vader Frank Slabbincks werk ‘onderbelicht’ is gebleven. Zelf gelooft hij weinig in artistieke netwerken, maar wel ten volle in de kracht van het internet. Zo toont de Londense ‘Michael Hoppen Galery eind dit jaar Slabbincks werk in een expo. (LF)
Surreality Check, Sammy Slabbinck, uitgeverij Lannoo
Vind ik leuk:
Like Laden...