Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Zomerse gesprekken over kunst als prelude op Triënnale 2018

Solar Bell

 

 

U herinnert zich Triënnale 2015 nog? De boomhutten in het Begijnhof, de immense installatie van Song Dong aan de voet van de Sint-Salvatordskathedraal, de Diamondscope op de Markt of het druk bezochte Canal Swimmer’s Club naast de Carmersbrug? Volgend jaar beleven we de tweede editie.

Heel diverse kunstenaars als Peter Van Driessche, Wesley Meuris, Roxy Pine of de vermaarde Tomás Saraceno zullen de binnenstad kunstig onveilig maken met soms bizarre en vervreemdende constructies. Een zwemplatform in de Coupure ontbreekt evenmin. In afwachting van het grote werk organiseert Triënnale Brugge deze zomer vier donderdagavonden ART TALKS in de expositiecontainer van het URB EGG-café (tussen Station en Boeveriepoort), telkens van 20 tot 21 uur.

Opener

Triënnale Brugge 2018 buigt zich met Liquid city – Vloeibare stad over de gevolgen van de veranderende intermenselijke relaties in de samenleving, geïnspireerd op een aantal ideeën van de Pools-Britse socioloog en filosoof Zygmunt Bauman. In de zomer van 2018 wordt het historische hart van Brugge dé plek voor hedendaagse ingrepen van kunstenaars en architecten die meedenken over de stad van morgen. Tijdens deze ART TALK gaat Michel Dewilde (Cultuurcentrum Brugge) in gesprek over hoe het curatorenteam deze uitdaging zal aanpakken en met Belgisch kunstenaar Renato Nicolodi over hoe hij zijn eerste ideeën zal vormgeven. (donderdag 6 juli om 20 uur)

Platform of paviljoen?

De Belgische kunstenaar Wesley Meuris is gefascineerd door ons verlangen om te ordenen, catalogiseren, rationaliseren en benoemen. In zijn ruimtelijke installaties onderzoekt hij diverse architecturale typologieën waarin die notie van controleren en beheersen vervat zit. Hij ontwikkelt een beeldend voorstel voor Triënnale Brugge 2018 en gaat tijdens deze ART TALK in gesprek met Lennaert Claeys van het Brugse Architectuuratelier Dertien12, die in 2015 samenwerkte met Atelier Bow-wow aan het project voor het zwemplatform Canal Swimmer’s club. (donderdag 27 juli om 20 uur)

Bewoners of bezoekers?

Ruimteveldwerk, opgericht in 2013, is een jong interdisciplinair collectief dat de relaties tussen de stedelijke omgeving en haar gebruikers onderzoekt. In het bijzonder zijn kwetsbaren in de publieke ruimten voor hen een aandachtspunt. Voor Triënnale Brugge 2018 gaan ze aan de slag met lokale partners en begeven ze zich op de raakvlakken tussen architectuur, stedenbouw en kunst. Tijdens deze ART TALK gaan ze aan tafel met Raakvlak (de Intergemeentelijke Dienst Archeologie van Brugge & Ommeland) en vertellen ze over hun eerste verkenningen van Brugge. (17 augustus om 20 uur)

Vrijheid en veiligheid?

Vibeke Jensen uit Noorwegen was deelnemer aan Triënnale Brugge 2015 met 1:1 Diamondscope op de Markt in het centrum van Brugge, tegenover het Belfort. Ondertussen heeft ze hard gewerkt aan de publicatie van een boek The City Between Freedom and Security: Contested Public Spaces in the 21st Century, waarbij ze tijdens deze Engelstalige ART TALK in gesprek zullen gaan met Biljana Ciric uit Servië, die co-curator was van de Ural Industrial Biennial in 2015 én met Koen Timmerman van de Preventiedienst van Brugge. (donderdag 31 augustus om 20 uur)

Solar Bell, performance van Tomás Saraceno

De visionaire kunstenaar Tomás Saraceno deelt met Solar Bell zijn dromen over de utopie van nieuw land, niet gewonnen op de zee, maar gewonnen op de zwaartekracht. Wind die energie opwekt is voor Saraceno een inspiratiebron, de vliegende stad van Italo Calvino een toekomstscenario. De Solar Bell, een indrukwekkende, vijf meter hoge tetraëder van buizen uit kunststofvezel en oprolbare zonnepanelen als zeilen, zal gedemonstreerd worden tijdens een performance de laatste weken van augustus, bij gunstige de weersomstandigheden. (gepland eind augustus, begin september). (LF)

 

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: