
Foto Viktor Van Wynendale
Eigenlijk hadden we al op 30 maart in De Werf live moeten kunnen kennismaken met de muziek van Steiger, maar ‘door onvoorziene omstandigheden’ bleven we helaas van dat optreden verstoken. Niet getreurd evenwel: op 19 mei staan de muzikanten op het podium van Jazz & Blues Café 27Bflat dat dus de primeur krijgt van het eerste concert in Brugge van dat jonge Gentse trio.
Gilles Vandecaveye: ‘Onze komst naar Brugge kadert binnen een kleine tournee die is bedoeld om in elke provincie onze eerste full-cd ‘And Above All’ (El Negocito Records) aan het publiek voor te stellen. Waar onze vorige release – een EP, in 2016 – volledig akoestisch was, zal je op de cd een mix horen van elektronische en akoestische muziek. We hebben heel bewust gezocht en gestreefd naar een evenwicht tussen die twee. Voorts zijn er ook invloeden van verschillende stijlen en genres (jazz, pop, rock…), maar we zijn steeds vertrokken vanuit een basis als pianotrio.’
EXit: Steiger is niet echt het typische ‘pianotrio’ zoals we dat in de jazz kennen?
Vandecaveye: ‘Wij hebben onszelf nooit grenzen opgelegd of gesteld, evenmin blijven we binnen een vastgelegd kader. Onze composities zijn ofwel heel vrij, ofwel keurig uitgeschreven. We bekijken wat we kunnen doen met onze achtergrond, met onze invloeden, en dat mondt uit in ‘ons eigen ding doen’. We hebben dus doelbewust dat stramien van het klassieke ‘jazzpianotrio’ opengetrokken, zonder evenwel dat concept te willen afbreken.’
EXit: Kun je de achtergrond van de muzikanten kort schetsen?
Vandecaveye: ‘Kobe Boon (contrabas), Simon Raman (drums) en ik hebben allen jazzopleiding gevolgd aan het Conservatorium Gent en zijn aansluitend elk een tijdje onze eigen weg gegaan: Simon (les gevolgd bij onder andere Teun Verbruggen) heeft in Antwerpen verder gestudeerd, Kobe is naar Zweden (Anders Jormin) getrokken en heeft later in Antwerpen zijn Master afgewerkt en ik ben in Kopenhagen (Rytmisk Musik Konservatorium) beland. Daarna heb ik ook mijn Master in Gent afgewerkt bij Erik Vermeulen en Christian Mendoza. In onze muziek zijn dan ook onder andere Scandinavische invloeden geslopen. Ook hebben we geproefd van en/of zijn we actief in andere kunstrichtingen. Concreet in mijn geval: mijn moeder is actrice Marijke Pinoy en ik heb daardoor nog in theatervoorstellingen gestaan. Verder speel ik ook in verschillende pop- en rockgroepen. Kobe en Simon spelen bij gelegenheid en componeren muziek voor theater.’
EXit: In jullie bio lees ik dat Steiger al op heel wat podia heeft gestaan, zelfs grote zoals Gent Jazz.
Vandecaveye: ‘Ons trio speelt nu een zestal jaren samen: we hebben dat parcours heel rustig afgelegd en steeds meer kansen gekregen om op te treden. De mogelijkheden breiden zich voortdurend verder uit, waardoor wij steeds meer ervaring kunnen opdoen. Nu hadden we wel het gevoel dat we dus klaar waren om onze eerste full album uit te brengen.’
EXit: En jullie hebben nóg hele mooie vooruitzichten?
Vandecaveye: ‘We zijn geselecteerd voor de Belgium Jazz Meeting die dit jaar Flagey als locatie heeft. We waren zelf – uiteraard aangenaam – verrast. Die selectie hebben we te danken aan programmatoren en muzikanten uit de jazzwereld die allemaal sterk in ons geloven. Steiger kan zich daardoor straks voorstellen aan een internationaal publiek van mensen die beroepsmatig met jazz bezig zijn – concertorganisatoren en –programmatoren, journalisten … – een unieke kans dus. En in het najaar gaan we, met dank aan JazzLab Series, op tournee voor een twaalftal concerten in heel Vlaanderen en Brussel.’(PJG)
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...