Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

‘Vele Brugse auteurs krijgen hier een podiumplek’

Foto EDM

LITERAIR FESTIVAL BRU-TAAL START DEZE WEEK 

Van 5 tot 13 mei neemt elke rechtgeaarde literatuurliefhebber het best een weekje vrijaf, want dan palmen zowel internationale als Nederlandstalige auteurs de binnenstad in met poëzie en proza. Het lijstje namen is er ééntje om u tegen te zeggen waaronder internationaal gerenommeerde auteurs als Cees Nooteboom en Claudio Magris die exclusief naar Brugge komen. Bru-Taal staat ook voor andere kunstvormen met performances, muziek en crossovers. Het dag-aan-dag-programma vindt u in de ruim verspreide bijlage van de Standaard der Letteren, volledig gewijd aan het festival. De artistieke leiding van dit groots opgevatte project berust bij Sigrid Bousset en Hendrik Tratsaert.

EXit: Bru-Taal presenteert zich als zeer ambitieus, zowel naar budget als naar inhoud. Met 60 auteurs en 30 muzikanten legt u de lat op risico-hoogte. Of niet zo?

Sigrid Bousset: ‘De lat ligt hoog als het gaat om de kwaliteit en renommée van de auteurs die we programmeren. Heel veel van de gekozen auteurs vind je terug op de tafels van de betere boekhandels. Het zijn auteurs die vaak op internationaal niveau hoog aangeschreven staan en veel gelezen worden, en dat geldt evenzeer voor de Nederlandstalige schrijvers in ons aanbod. Als je je wilt positioneren in de Europese wereld van de literaire festivals, is er geen alternatief.’

Hendrik Tratsaert: ‘De uitgebreidheid van het festival is een ander aspect en zat in de briefing van opdrachtgever Stad Brugge. Daarop heb ik Sigrid aangezocht om mee te creëren, want zij beschikt over een goed netwerk en ze heeft een boeiende visie op literatuur.’

‘Het was ook hun vraag om van bij de start zowel ambitieus als internationaal te programmeren en daarmee een originele invulling te geven aan het begrip Bru-Taal. We kregen daarvoor carte blanche. Burgemeester Renaat Landuyt gaf enkele suggesties: gebruik de stad, werk samen met lokale partners, betrek de stadsdiensten en geef regelmatig updates.’

EXit: Een literair festival over negen dagen gespreid is vrij uniek.

Tratsaert: ‘We zijn gestart met een longlist en hebben daaruit een shortlist gefilterd. We kozen meteen voor proza en poëzie, en niet voor non-fictie of voor een programma voor de jeugd. Uiteindelijk klopten we af op 78 activiteiten. Een nieuw literair festival moet een zeker volume hebben. Daarom wilde ik organiseren over twee weekends heen, omdat je daardoor een boog kunt uitzetten. Maar inderdaad, literatuurfestivals van deze lengte zijn schaars.’

Bousset: ‘Deze lengte is vrij uniek. Meestal duurt een literatuurfestival een viertal dagen, hoewel de echte groten als bijvoorbeeld het internationale literatuurfestival Berlijn meteen tien dagen duren. Het literatuurfestival in het Italiaanse Mantova, ietwat gelijk aan de Brugse schaal, is een lichtend voorbeeld . Daar palmen auteurs van wereldwijd de stad volledig in. Alle hotels zitten daar ook bomvol, want iedereen wil dat festival meemaken. Ik denk dat Brugge ook het potentieel heeft om een stad te worden waar een één- of tweejaarlijks literatuurfestival de hele binnenstad bezet. Brugge is daar volgens mij de meest geschikte stad van Vlaanderen voor met zijn historisch decor en locaties op wandelafstand.’

EXit: Bru-Taal wordt een festival waar de locaties een belangrijke rol spelen.

Bousset: ‘In Brugge willen we de combinatie tussen diepgaande auteursgesprekken enerzijds, en anderzijds aanwezig zijn in die bijzondere openbare ruimte die Brugge te bieden heeft. Zo wordt proza voorgelezen vanop een bootje bij valavond, lezen dichters poëzie vanop een brug en organiseren we ontbijten met auteurs in gezellige interieurs.’

Tratsaert: ‘We gaan ook heel verschillende locaties bezetten. In de Poortersloge (aan het Jan Van Eyckplein) bieden we plek aan het experimentele Brutalavista, een literaire trip in 18 performances. De literaire journaliste Jelle Van Riet voelt er 24 auteurs aan de tand over hun meest subversieve tekst. In het Provinciaal Hof (Markt) ontvangen we de internationaal gerenommeerde auteurs als Cees Nooteboom, Sandro Veronesi, Philippe Claudel en Boualem Sansal. ’

EXit: Hoe tevreden bent u het over het auteursaanbod?

Bousset: ‘Heel. Belangrijke auteurs als Claudio Magris of Cees Nooteboom komen exclusief naar Brugge en zijn in ons taalgebied zelden op een podium te zien. Claudio Magris stelt exclusief en eenmalig de Nederlandse vertaling van zijn langverwachte nieuwe roman voor in Brugge! Dat alleen al is zeer aantrekkelijk voor de literatuurliefhebbers uit heel Vlaanderen en zelfs Nederland. De Bruggelingen zelf zijn enthousiaste lezers, dat heb ik al mogen vaststellen toen ik hier in het verleden aan de slag was. Daarnaast zijn er ook nog de Brugse uitstekende boekhandels die hun boeken met veel liefde presenteren.’

‘Let op, Bru-Taal is geen klassiek literatuurfestival, maar een gebeuren waarin verschillende artistieke disciplines elkaar bevruchten en crossovers plaatsvinden. Dat komt niet zo vaak voor in de literaire wereld. Dankzij een ploeg als KAAP met een uitstekende kennis en ervaring lukt dat wonderwel. Vaak gaan literatuur en muziek hand in hand.’

EXit: Jullie programmeren heel veel poëzie, proza en muziek, maar geen non-fictie. Mag ik dat een gemiste kans vinden?

Bousset: ‘Dat is een bewuste keuze. We willen de samenleving van vandaag benaderen vanuit de verbeelding, vanuit hoe auteurs de actuele tendensen in de maatschappij verwerken in hun romans. Dat vind ik een interessant uitgangspunt. Debatten over de actualiteit kun je volgen in de media. Maar het publiek heeft net nood aan ademruime, aan meegevoerd worden door het woord, aan schoonheid, aan de kracht van de verbeelding.’

EXit: Brugge heeft een rijke literaire geschiedenis, van het Gruuthuse-handschrift tot Christine D’Haen. Komt dat aan bod?

Tratsaert: ‘Een expliciet historische link leggen we niet, maar we geven vele Brugse auteurs, ook de ‘emigranten’, een bijzondere plek in het programma. Van Herman Leenders over Bart Moeyaert, Peter Verhelst, Delphine Lecompte, Lara Taveirne, David Van Reybrouck, Peter Vermeersch tot het dichterscollectief van Het Venijnig Gebroed. ’

Bousset: ‘Anderzijds geven we wel een plek aan de onovertroffen Guido Gezelle: twaalf dichteressen reageren op Gezelles poëzie onder de noemer Rijmsnoer. Die oogst wordt door classicus Patrick Lateur gebundeld in een aparte uitgave van het Guido Gezellegenootschap.’

‘In die schitterende Gezelletuin wordt ook Jan Fabres beeld De man die vuur geeft na restauratie teruggeplaatst. Tijdens die ‘herinstallatie’ zullen acteurs bij valavond en kaarslicht voorlezen uit Restanten, poëtische teksten over slapeloosheid van Jan Fabre.’

EXit: De slotavond vindt plaats in cinema Liberty?

Tratsaert: ‘BRUTAALFEEST! wordt de knallende afsluiter van Bru·Taal. Een rally met meer dan tien schrijvers en muzikanten en één collectief, een publieke samenzwering tussen frisse dichters, slammers en rappers van internationaal topniveau. Straffe teksten die stuiteren op het podium en in je hoofd. Ze komen uit deze contreien, uit Londen en Amsterdam en brengen hun meest vrijmoedige, baldadige tekst.’

EXit: Vraag ik mij af: kent u sommige auteurs niet?

Bousset: ‘Ja. We hebben ons laten verrassen door onze jonge programmamedewerkster Laura Van den Bossche: zij kwam aan met veelbelovende auteurs als de New Yorkse debutante Julie Buntin, of de Ierse Eimeir Mc Bride. Ook de tekstperformers van Brutalivasta, geprogrammeerd door Pascal Lervant, verdienen het te worden ontdekt. De rest van het veld kennen we.’

EXit: Slotvraagjes: hoe ziet u beider top-drie eruit?

Bousset: ‘Voor mij is dat zeker de openingsavond in het Concertgebouw (5 mei). De combinatie auteurs die je daar als publiek gepresenteerd krijgt, is vrij uniek. Op twee zet ik Claudio Magris, een heel bijzondere man die ons een vreugdesprong deed maken met zijn late en onverwachte toezegging. Drie: de 24 auteurs en hun subversieve tekst.’

Tratsaert: ‘Voor mij is dat op de eerste plaats ‘De Zeven Hoofdzonden’ met de bijbehorende kortverhalen. Gevolgd door het Brutaalfeest op de slotavond. En de komst van de te weinig bekende Christophe Boltanski en de Nederlandse dichter Menno Wigman. Globaal kijk ik uit nieuwsgierigheid uit naar auteurs die ik nog niet eerder ontmoet heb.’ (LF)

 

____

 

 

http://www.brutaalbrugge.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: