Rasmuzikant debuteert als SEQOIA- M met retrowave-plaat Conundrum

Foto Jan Darthet
Sommigen beschikken over 24 uren in één dag, anderen lijken dan weer 48 uren te hebben in een etmaal. Tot die laatste categorie hoort zeker de naar Torhout uitgeweken Bruggeling Vincent Pierins thuis. Als hij niet op een podium staat met Clouseau, Soulsister of Elisa Waut of aan de slag is in The Globe bij Patrick Hamilton, dan tref je de rasmuzikant sleutelend aan eigen materiaal in zijn homestudio aan. Het resultaat van die noeste arbeid is nu tastbaar via de retrowave-plaat ‘Conundrum’ onder de naam SEQOIA-M, een eerbetoon aan de synthpioniers van de jaren zeventig.
Wie de staat van verdienste van Vincent Pierins bestudeert, zal meteen ook een aardig staaltje timemanagement te zien krijgen. Tijdens weekdagen oefent hij een job docent bas en bandcoaching aan het Gentse KASK Conservatorium uit, maar daarnaast deelt hij zijn agenda zo in dat hij tijd kan spenderen in de studio als (sessie)muzikant voor K3, Will Tura, OTO-machine, Niels Destadsbader en vele anderen. Straks mag hij zich ook weer de hulpcoach noemen in het tv-muziekprogramma The Voice van Vlaanderen en heeft hij drukke jaren in het verschiet als vaste bassist van Clouseau en Soulsister, goed voor samen zo’n zestig concerten.
Abbey Road
Ondertussen sloeg Vincent ook aan het verzamelen en bouwde hij een indrukwekkende collectie op van (analoge) synthesizers die hij allemaal een onderkomen gaf in zijn homestudio in Torhout. Met die toestellen creëerde hij onder de artiestennaam SEQOIA-M nu zijn eerste langspeler ‘Conundrum’. ‘Sinds ik mijn liefde voor de synths heb ontdekt, heb ik altijd al een plaat willen maken’, zegt Pierins. ‘Het is de eerste in een hopelijk lange reeks. Dit is een retrowave-project. Beschouw het maar als een hommage aan de synth-pioniers van de jaren 70, denk aan Vangelis, Jarre, Yellow Light Orchestra…
EXit: Wat trekt je aan in die muziek?
Vincent Pierins: ‘De sfeer, de sound… Iedere sound is origineel. Ik werk o.a. met een modulair systeem en iedere klank is anders. Je hebt altijd het gevoel dat je met iets unieks bezig bent. Ik werk zonder plug-ins op mijn laptop of computer. Ik gebruik enkel de computer als bandopnemer, de muziek speel ik manueel of via de hardware toestellen. Het dwingt je tot andere ideeën. Je komt op zaken wat je met een muis in je rechterhand niet kan bedenken. Ik vind een computerscherm trouwens de lelijkste en minst spannendste interface die er bestaat. Doe mij maar the old fashioned way!’
EXit: Is toeren al aan de orde met dit project?
Pierins: ‘Voorlopig nog niet, maar never say never. De retrowaves zijn moeilijker te vertalen naar een podium omdat je compromissen moet maken en ‘zaken’ moet laten meelopen. Het is ook haast onbegonnen werk om al mijn toestellen te verhuizen. Straks werk ik aan andere muziekstijlen in een compactere setup. Misschien zal dat wel iets gemakkelijker kunnen worden ingevuld. Mijn interesse gaat uit naar techno, genre Squarepusher en Aphex Twin.’
EXit: Je maakt al eeuwen deel uit van de Belgische muziekscene, maar ‘Conundrum’ is eigenlijk je debuutplaat?
Pierins: ‘Ja, in die zin dat ik de plaat volledig alleen heb gemaakt, gearrangeerd, gecomponeerd en opgenomen. Patrick Hamilton heeft me daarvoor zijn studio The Globe (Loppem) ter beschikking gesteld en hij heeft ook de plaat gemixt. Voor de mastering ben ik naar de befaamde studio in Abbey Road (Londen) getrokken. Belangrijk? Ja, omdat mijn muziek op vinyl werd uitgebracht en dan moest het ook als vinyl worden opgenomen. Ze hebben daar goede ‘machinerie’ om de perfecte soundkwaliteit te bereiken.’ (ADC)
‘Clouseau 30’ op zaterdag 14 oktober in het Concertgebouw, www.clouseau30.be
Vind ik leuk:
Vind-ik-leuk Laden...