Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Het Historium lokt jeugd met virtual reality

Foto EDM

Met twee interactieve vernieuwingen in het aanbod wil het Historium een pioniersrol gaan spelen in wat ‘de beleving van een historische attractie’ wordt genoemd.  Ze doen dat met de ‘VR Experience’ die je letterlijk in het middeleeuwse Brugge onderdompelt en met de ontwikkeling van een app die toelaat om datzelfde Brugge uit de Gouden Eeuw thuis te beleven. 

 Het Historium heeft een moeilijke ontstaansgeschiedenis. Oorspronkelijk geconcipieerd in een nieuwbouw aan het Zonnekemeers moest het plan wijken voor klachten van anderhalve buur. Terzelfdertijd kwam het (huidige) pand op de Markt vrij en dat bleek een toevalstreffer van formaat. De start was moeilijk, bekent manager Christophe Roose, de kritiek was niet mals en het Brugse publiek reageerde sceptisch. Het initiatief was vooral onbekend, maar sinds de Bruggeling de attractie gratis mag bezoeken, is de perceptie helemaal omgeslagen.

Christophe Roose:  ‘Ons doelpubliek is vandaag heel breed, van het lagere schoolkind tot alle leeftijden. Brugge heeft natuurlijk een groot aanbod klassieke musea, maar onze aanpak is totaal anders en laagdrempelig. We werken eerder aanvullend. Daarom profileren we ons niet als museum, maar als historische attractie. Wat we brengen is echter historisch heel correct.’

‘2016 was ook voor het Historium een rampjaar. Normaliter bereiken wij jaarlijks 200.000 bezoekers, maar vorig jaar liep dat cijfer terug naar 165.000. Intussen is de kentering ingezet met een uitstekend jaareinde en jaarbegin. Zo is het Historium vandaag, na het Belfort, de tweede, meest bezochte toeristische attractie. We bestaan nog maar vier jaar en zijn uiteraard zeer blij met deze cijfers. Onze ligging is natuurlijk een onwaarschijnlijke troef.’

 Virtual reality

Het Historium zet fors in op innovatieve technieken om de bezoekers te verwennen.

Ann Cosyn (marketing & sales manager): ‘Op de gelijkvloerse ruimte is sinds kort een tiental cabines ingericht waarin de gebruiker letterlijk een duik neemt in het Brugge van de roemrijke tijden. Gewapend met een hi-techbril vaar je mee met handelaars die via het Zwin Brugge bereiken en hun lading lossen in de Waterhalle. Daarbij kun je je handen gebruiken om bepaalde handelingen uit te voeren. Het filmpje duurt acht minuten en dat volstaat, want tijdens zo’n VR Experience worden alle zintuigen intens beproefd. Overbodig te zeggen dat deze toepassing zeer geapprecieerd wordt door jongeren. Daarom wordt nu al gewerkt aan een uitbreiding naar twintig cabines.’

‘Voorts heeft het Historium een interessante app ontwikkeld die toelaat om vanuit de klassieke luie zetel het laatmiddeleeuwse Brugge op een speelse manier te bezoeken. Je praat met middeleeuwers, grabbelt in een ton, je roeit op de Reitjes, het kan allemaal. Door gaming toe te voegen aan de virtual reality wordt de beleving nog spannender dan voorheen. Qua innovatie is dit top binnen de museale wereld’, zegt Cosyn.

‘Tot slot vermeld ik graag dat we recent finalist zijn geworden bij Toerisme Vlaanderen Awards in de categorie ‘Beste Familievriendelijke Toeristische Attractie’, een mooie erkenning van ons werk met jongeren’, besluit Roose. (LF)

 ___ Historium, Markt 1, www.historium.be. Tarieven VR-Reality: 3,5 euro voor Bruggelingen, 2 euro voor scholen en groepen. Het Historium zelf is gratis voor alle Bruggelingen.

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: