Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Afscheid van Cactusser Loes Maveau

loes-maveau_ellen-de-meulemeester

Foto EDM

 

Na bijna veertien jaar als pers- en promotiemedewerker heeft Loes Maveau half februari de deur van Cactus Muziekcentrum achter zich dichtgetrokken en gaat ze nu aan de slag bij Toerisme Brugge. ‘Ik heb mijn werk heel lang beschouwd als een fulltime hobby, ’t was een stukje van mijn identiteit, maar nu is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Uiteraard blijf ik Cactus een warm hart toedragen en werk ik als vrijwilliger nog verder mee. Kwestie van het afscheid wat te verzachten’, zegt ze. Een afscheidsgesprek met tips over de concertkalender van haar voormalige werkgever.

EXit: Hoe kijk je terug op die veertien jaren Cactus?
Loes Maveau
: ‘Toen ik bij Cactus startte was dat een droom die uitkwam. Het jaar 2003 betekende helaas ook net het einde van de club in de Sint-Jakobsstraat. Al die jaren al vecht Cactus voor een nieuwe eigen plek. Geen gemakkelijke jaren. Ik hoop dat de nieuwe zaal op het Kanaaleiland snel een feit is! De afgelopen jaren heb ik de organisatie van de clubwerking en het Cactusfestival heel erg zien professionaliseren. Ook de soms dreigende afhankelijkheid van subsidies zal me bijblijven.’

EXit: Vinden we jou terug op de eerste rijen voor het concert van Sam Amidon en het Kamerorkest tijdens B Major! in de Stadsschouwburg (4/3)?
Loes
: ‘Absoluut. Altijd leuk om je eigen muzikale helden te mogen promoten. Amidon is bovendien een heel aanspreekbare vent die zijn eigen promo verzorgt. Een verademing in tijden van dikke lagen management waarmee tegenwoordig zelfs beginnende bands worden omringd. Dit optreden wordt trouwens een heel uniek concert, waarbij de strijkers van het Het Kamerorkest live de arrangementen toevoegen die hedendaags klassiek componist Nico Muhly voor Amidons songs schreef. Onder leiding van concertmeester Jolente De Maeyer brengt het strijkorkest bovendien een aantal thematisch verwante stukken, zoals pakkende fragmenten uit de ‘There Will Be Blood-soundtrack’, van de hand van Radiohead-gitarist Jonny Greenwood.’

EXit: Cactus Muziekcentrum reserveert graag plaats voor Belgisch talent. Wat maakt de Brusselse groep Robbing Millions zo bijzonder (10/3)?

Loes: ‘Helaas een van de weinige bands uit de nieuwe Brusselse en Waalse lichting die ook hier de aandacht weten te trekken. Volkomen terecht in dit geval, want de band wordt overal onthaald als het Belgische antwoord op Tame Impala en MGMT en heeft met zijn debuutalbum een ultra catchy popplaat uit. De band heeft bovendien een fantastische live reputatie. En er zijn nog steeds tickets!’

EXit: Met Novastar/Joost Zweegers halen jullie een muzikaal monument in huis (17/3). Ik zag hem vorig jaar optreden in de Stadsschouwburg en heb met open ogen, oren en mond zitten gapen naar zoveel muzikaal speelplezier!
Loes
: ‘Ja, Zweegers is een klassebak! In mijn studententijd ooit nog naar Leuven getreind om hem daar in zijn begindagen aan het werk te zien. Gelukkig geen verplaatsingen deze keer. Voor zijn concert op 17 maart gaan we nóg intiemer dan de Stadsschouwburg. In de Biekorf kun je als publiek zowat bij Joost op schoot. Snel zijn is de boodschap. En ondanks mijn toptijd bij Cactus hoop ik toch stiekem dit: ‘the best is yet to come’.’

EXit: Moses Sumney komt van Los Angeles naar de intieme Ryelandtzaal overgevlogen voor een concert (9/4). Een voorlopig onbekende naam, maar hij schreef wel al samen muziek met de zus van Béyonce. Dat geeft straks vonken?

Loes: Moses Sumney wordt in één adem genoemd met heel wat van mijn persoonlijke helden als Beck, The Cinematic Orchestra, Sufjan Stevens, Erykah Badu en Grizzly Bear, met wie hij al samenwerkte. De favoriete artiest van mijn favoriete artiesten, dus eigenlijk. Wegens het nomadisch bestaan van Cactus kwamen we voor dit concert bij de Ryelandtzaal uit. Een locatie die met zijn licht galmende akoestiek en aparte sfeer de muziek van Sumney ongetwijfeld volledig tot zijn recht zal doen komen.’

EXit: Stef Kamil Carlens komt nieuw werk try-outen (21/4). Volg je ’s mans muzikaal parcours al die jaren al?
Loes
: ‘Ik ben opgegroeid met Evil Superstars, dEUS en Moondog Jr. en ben dus automatisch Zita Swoon en Stef Kamil blijven volgen. Met ‘Stuck In The Status Quo’ keert hij naar het pure songwriten, met prachtsongs vol verhalende songteksten. Present!’

EXit: The Vibronics, de peetvader(s) van de UK dub scene, doen de MaZ (13/5) ongetwijfeld vollopen. Ben je er ook, Loes?
Loes
: ‘Altijd in voor een avondje positieve vibes! Alle lof ook voor de Bruggelingen van Forward Fever waarmee Cactus al sinds 2010 deze reeks Dub Revolutions organiseert. Ze hebben sinds kort een eigen label en werken samen met heel wat lokaal talent. Ik ben fan van de absoluut ontspannen sfeer die op deze avonden van Cactus hangt. En van de veggieburgers, uiteraard!’ (ADC)

http://www.cactusmusic.be

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: