Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Cultuur Siberische rendierhouders ademt doorheen nieuw werk van Peter Jacquemyn

peter-jacquemyn_1

foto Sigrid Tanghe

 

De kiemen voor het werk dat op de nieuwe tentoonstelling van Peter Jacquemyn is te bezichtigen, werden gezaaid toen de kunstenaar tijdens een recent bezoek aan Moesgård Museum (Aarhus, Denemarken) oog in oog kwam te staan met 2 Gihr-Gihr. Resulteert een eerste impressie van deze ruw uit hout gehakte mensachtige gestileerde gestalten uit de cultuur van de Chukchi rendierhouders (Siberië) louter in “het zien van sculpturen”, dan leert enig graven naar de achtergrond ervan dat die voorwerpen veel méér zijn en heel wat symboliek in zich dragen. Elke Chukchi die een rendier bezit, heeft nl. zijn persoonlijke Gihr-Gihr, dat behalve een plankje om (ritueel) vuur te maken ook een levend wezen is: de verpersoonlijking van de relatie tussen de levenden, de voorouders en de rendieren. Bovendien is een Gihr-Gihr een stille getuige van de levensloop van de eigenaar zelf: sculptuurtjes en relikwieën allerhande aan het plankje vastgemaakt representeren belangrijke levensgebeurtenissen, een knoop in het touw waarmee alles aan de centrale sculptuur is bevestigd, staat symbool voor het overlijden van een verwante of een naaste vriend(in).

Geïnspireerd door die ervaring begon Peter Jacquemyn aan een eigen reeks sculpturen, maar zette – geheel in de geest van zijn Gihr-Gihr belevenis – consequent een volgende stap. Zoals hij als contrabassist samen met anderen, op gelijkwaardig niveau, musiceert en improviseert, besliste hij een medekunstenaar als evenwaardige partner te betrekken in het creatief proces. Aan zijn goede vriendin Veerle Hommelen – na studies textielontwerp medewerkster geworden voor top couturiers in Parijs – bezorgde hij een aantal van zijn beelden waar zij zich, naar eigen goeddunken vindingrijk op kon uitleven en geheel haar eigen intuïtie volgend mocht bekleden. Op die manier is kunst ontstaan waar geen van de kunstenaars afzonderlijk toe zou komen en waarvan geen van de deelnemers – laat staan het publiek – zich een vooropgestelde voorstelling kon maken.

Behalve sculpturen zijn op de expositie ook tekeningen van Jacquemyn te zien. (PJG)

In EXit maart vindt u een interview met de exposerende kunstenaar.

Galerie Pinsart, van 12 februari tot en met 19 maart, op vrijdag, zaterdag, zondag, telkens van 14.00 – 18.00 uur – http://www.pinsart.be

Vernissage op zondag 12 februari om 15.00 uur, met inleiding door Teio Meedendorp (Van Gogh Museum) en muzikaal opgeluisterd door Jan Pillaert (bastuba).

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: