Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Twee handige Harry’s op één buik

sarah-jeremiah_ellen-de-meulemeester

foto EDM

Ze zijn niet alleen een koppel, ze vormen ook elkaars creatieve sidekick. Jeremiah Persyn (of Jamz of Jamezon) werkte onder meer jarenlang als (kinderboeken) tekenaar bij Balloon Media en heeft een naam als een klok in de wereld van de street art. Sarah Van Dale werkt zowel als zelfstandig filmregisseur voor de VRT (Ketnet) als aan eigen diverse filmprojecten. In de vakantiemaanden organiseert ze filmworkshops voor jongeren (8 tot 16 jaar). Onlangs bundelden Sarah en Jeremiah hun talenten en dokterden ze een nieuw tv-knutselprogramma voor kinderen uit.

Sarah Van Dale: ‘Als regisseur heb ik dikwijls iemand nodig die me kan helpen bij bijvoorbeeld het uitwerken van storyboards. Die hulp vind ik bij Jeremiah. Omgekeerd is er ook een wisselwerking: hij betrekt me in zijn werk.’

Jeremiah Persyn: ‘Sarah is sterk op audiovisueel gebied, ik ben sterk op grafisch vlak. We bespreken veel ideeën en werken concepten uit. Ons werk kruist elkaar voortdurend. ‘

Handy & Harry

Sarah: ‘We zijn echt goed samen beginnen te werken toen onze zoon Lewis vier jaar geleden geboren werd, want we zaten veel meer samen thuis. Het idee ontstond om een knutselkinderprogramma in elkaar te steken. In een hip jasje weliswaar. Het is op cultureel vlak een zeer open programma geworden. We komen uit bij iets wat ouders nu nodig hebben: weg van het geflits en lawaai à la Nickelodeon. Wij brengen rust en kwaliteit, want het is de bedoeling dat zowel kinderen als ouderen samen dingen kunnen creëren. In een van de opgenomen filmpjes zie je zelfs mijn 92-jarige opa kalligrafie schrijven en ook onze eigen kinderen doen mee. Zie het als het vroegere BRT-programma Kameleon, maar dan op een trendvolle en leuke wijze in beeld gebracht. Jamie werkt het uit en ik regisseer hem.’

Jeremiah: ‘We doopten ons programma Handy & Harry omdat je handen ziet die constant aan de slag zijn. Het is zonder taal, dus zuiver visueel. Het is de bedoeling om het programma te verkopen aan binnenlandse productiehuizen en we dromen natuurlijk al van een internationaal verhaal. Het is alvast een proces waar veel geduld mee gemoeid is. Ondertussen zijn we hier al drie jaar mee bezig.’

Workshops voor filmkids

Sarah: ‘We hebben elkaar daarin echt gevonden. Ik maak nog altijd ‘Karrewiet’ , ik ben dus gewend om met kinderen te werken. Eerlijk gezegd, ik neem het liefst projecten aan die met kinderen en jongeren te maken hebben. In vakantieperiodes geef ik ook workshops ‘Hoe maak ik een kortfilm?’ aan jongeren. Ze mogen dan vier dagen zelf oefenen met een camera, op de vijfde dag draaien we met een professionele ploeg een film waarin ze zelf mogen meespelen. Ze krijgen een mooi resultaat mee naar huis.’

Jeremiah: ‘Als tekenaar bij Balloon Media kom ik uit de kinderboekenwereld. Ik werk veel met de gedachten van en voor kinderen. Veel ervaring dus. Ik heb vroeger zeven jaar in de textielwereld en 2 jaar in Engeland gewerkt voor verschillende textielbedrijven. Dat was een harde commerciële wereld. Kritiek moet je daar gewoon over je laten waaien, maar wel meenemen als bagage. Ik ben iets geduldiger dan Sarah. Ik heb animatiefilm gestudeerd en dat betekent: veel geduld aan de dag leggen.’

Sarah: ‘Sowieso zal het nog een jaar duren om een eerste seizoen van ons programma te realiseren. We kiezen voor de dingen waar we achter staan en waar we goed gevoel aan over houden. We zien ons werk niet als werk. Het is ons leven. We steunen elkaar volop. De ene krikt de andere weer op. Kritiek op elkaars werk is opbouwend. Het maakt ons sterker en werkt motiverend. Bij een tegenslag blijven we niet bij de pakken zitten.’

Nog een stap in de wereld van de strip?

Jeremiah: ‘Ja en neen. Strips tekenen vind ik geweldig en ik heb veel ideeën liggen in mijn lade. Mijn gedachtegang rond strips is Amerikaans en Japans getint, maar ik ben een Europeaan en in Vlaanderen geldt de strip van de klare lijn. Ik ben daar niet tegen, maar ik wil daar niet aan meedoen, met alle respect voor de tekenaars van succesvolle  reeksen. Ik kreeg ooit het aanbod om de strips van K3 te tekenen, maar ik heb hiervoor vriendelijk bedankt. Als ik aan een strip werk, steek ik er heel veel werk. Het is dan jammer dat het verhaal in een bak verdwijnt zonder dat het veel gezien wordt. Dan besteed ik mijn tijd liever aan nuttiger zaken. Het borrelt nog, misschien krijg ik binnenkort wel weer zin in een verhaal. Een bepaalde stijl is geen probleem, ik ben het gewend om voor alle leeftijden te tekenen. Van Musti tot heavy metal. Dat is een groot pluspunt in de strip/boeken/Illustratie-wereld.’

Street art in Brugge

Jeremiah: ‘Ik werk aan een groots graffitiproject in Brugge waar je binnenkort veel meer zal van horen, samen met Stan Slabbinck en Stefaan De Croock. Ik heb al tientallen jaren ervaring met graffiti. Vroeger heb ik aan veel projecten meegewerkt (Guido Gezellejaar, 2002,…), jammer genoeg was dat in de tijd voor de digitale camera. In het verleden werd graffiti in het illegale hoekje geduwd, nu wordt het street art genoemd. Wij hebben dat nooit als vandalisme beschouwd en het doet me pijn dat bepaalde mensen in Brugge daar nog altijd zo over spreken. Graffiti is nog altijd een sensatiewoord, er bestaan nog te veel vooroordelen tegen wat het is. Velen erkennen het niet als kunst of denken dat het maar wat spuiten met een spuitbus op een gevel is. Daarom ben ik blij dat we straks ons werk kunnen tonen in Brugge. Ambacht is belangrijk voor ons, wij zijn geen artiesten die een budget krijgen om een werk te laten uitvoeren.’ (ADC)

http://www.sarahvandale.comhttp://www.jamzjamezon.comhttp://www.sarazoncreative.tumblr.comwwww.facebook.com/Sarazoncreative 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: