Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Vierde filmzaal in vernieuwende Republiek-verhaal

Lumière investeert fors in stadsbioscoop met kwaliteitsfilm

 jan-declercq-in-de-nieuwe-vierde-zaal

Op 19 september 1996 huurden enkele filmfans een theaterzaal in wat toen nog ‘het Concertgebouw’ heette. Op het programma ‘Secret and Lies’ van Mike Leigh, in de zaal 76 filmkijkers. Het bewijs was geleverd: Brugge had nood aan een kwaliteitscinema. Twintig jaar later is Cinema Lumière nog steeds een hoeksteen van het Brugse culturele leven en blijft het investeren in het verhaal dat van De Republiek een nieuw cultuurhuis wil maken. Een nieuwe vierde filmzaal toont de ambities.

EXit: De recente veranderingen en ontslagen tonen aan dat Lumière door een moeilijke periode heen moet.

Jan De Clercq (CEO):Lumière bevindt zich momenteel in een transitieperiode waarbij de exploitatiekanalen in de distributiesector in een snel tempo veranderen. Tot voor kort gaven door ons aangekochte succesvolle tv-reeksen, pakweg The Killing of The Bridge, dvd-gewijs een mooie omzet. Vandaag is de impact van een dvd veel beperkter. Ik schat die terugloop zelfs op vijftien procent van de vroegere bloeiperiodes tot in 2013. Toen verkochten we nog 800.000 dvd’s, vandaag is dat teruggelopen tot 250.000.’

‘De oorzaak van deze terugloop is een combinatie van feiten. Er is het aanbod van Netflix, Proximus of Telenet, maar wij leveren hen natuurlijk de content, wat het dvd-verlies enigszins compenseert. Belangrijker is de piraterij, waartegen in ons land niet opgetreden wordt. U kent toch ook Popcorn Time? Wel, men heeft berekend dat er van de door ons eind 2015 uitgebrachte The Bridge ruim 30.000 illegale downloads zijn gemaakt (in de Benelux). De helft van onze omzet verdwijnt zo in een officieel niet bestaande business. Men belooft sinds lang hiertegen op te treden, maar men onderneemt niets, waarbij men de privacy als drogreden inroept. Duitsland doet dat wel. Daar betaal je al snel 1.500 euro voor illegaal downloaden. Het zijn die factoren die ervoor gezorgd hebben dat de Lumière groep dit jaar een tiental mensen heeft moeten ontslaan. Een van de moeilijkste beslissingen die ik ooit heb moeten nemen.’

EXit: En u hebt nu een oplossing bij de hand?

Jan De Clercq: ‘We gaan sterk diversifiëren waarbij de stadscinema, zoals Brugge met zijn vier zalen, verder wordt ontwikkeld. Zo heeft de nieuwe vierde filmzaal in Brugge ons een jaar voorbereiding gekost, en een investering van ruim 150.000 euro, maar de formule werkt en slaat aan bij het publiek. Nu gaan we bouwen in Mechelen en kijken we uit naar gelijkaardige plannen in Hasselt. We spiegelen ons graag aan Nederland waar een nieuwe generatie (weliswaar zwaar gesubsidieerde) stadscinema’s zijn gebouwd. Mocht de Vlaamse overheid hier ook bijspringen zoals in Nederland het geval is, we trekken honderdduizend bezoekers meer. Anderzijds genieten wij steun van het Filmfonds.’

‘De nieuwe vierde zaal (de vroegere foyer maakte plaats voor een zaaltje met 45 zitjes), is pure noodzaak. Vorig jaar telden onze drie zalen ongeveer 60.000 bezoekers, precies genoeg voor een break even. De extra-zaal moet ons verse zuurstof geven. We rekenen op een toename van 20 à 25 procent meer publiek, zonder meerkosten voor personeel. Door de digitalisering blijven de kosten bij een extra zaal quasi gelijk.’

EXit: Hoe ziet de toekomst van Lumière Groep er uit?

De Clercq: ‘We blijven sterk inzetten op distributie van films en series. We hebben daarvoor samenwerkingsakkoorden met de meeste leidinggevende producenten uit het hoge noorden. Er zitten drie Vlaamse langspeelfilms in de voorbereiding, naast een aantal animatiefilms. Filmproducties doen wij alleen als de financiering vooraf rond is. Het Tax Shelter-systeem (financiële ondersteuning) is voor buitenlandse filmhuizen zeer aantrekkelijk. Straks draaien wij het tweede seizoen van Occupied, waarvan drie weken in Brussel.’ (LF)

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: