Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

De Republiek investeert in een nieuwe toekomst

cover-bart-en-stijn_ellen-de-meulemeester

foto EDM


De Republiek in de Sint-Jakobsstraat staat voor een belangrijke kantelpunt in zijn geschiedenis waarbij het hele gebouw (én het drukbeklante café) ingrijpend verbouwd wordt. Een stevig dossier dat door het team rond Bart Geernaert en Stijn Van Wynsberghe in goede banen moet worden geleid.

Ruim een jaar terug kreeg De Republiek een nieuwe doorstart. De site ‘Concertgebouw’ is stadseigendom, maar sinds 1994 in erfpacht gegeven aan de vzw De Korrelatie. Het gebouw werd de thuishaven van tal van culturele organisaties waaronder tapisplein, Mooov, Lumière, Handmade in Brugge en Lessen in het donker. Toneel De Korre ging later op in De Werf, Muziekcentrum Cactus verhuisde naar Sint-Andries en het Concertgebouw verrees op het Zand. Toen het café terug in eigen handen werd genomen en Stijn Van Wynsberghe hierover de coördinatie kreeg, werd Bart Geernaert (LF. voorheen Vrijstaat O.) aangeworven om de gehele zakelijke coördinatie van het gebouw, de verbouwingen zelf én de inhoudelijke toekomstplannen op te volgen en uit te tekenen.

EXit: Wat coördineert u?

Bart Geernaert: ‘Eigenlijk kun je grosso modo drie lijnen onderscheiden: het financieel-juridische, de verbouwingen en het inhoudelijke kader. Prioritair hebben we een financieel stabiel plan neergezet van waarop we nu verder moeten werken. Normaal midden november start de grote verbouwing ter waarde van 3,75 miljoen euro. De Stad Brugge steunt via het Stedenfonds deze verbouwing met 1 miljoen euro, de overige 2,75 miljoen komt via private financiering waarvoor we in zee gaan met Triodos Bank. De Raad van Bestuur van De Korrelatie werd intussen ook hervormd en evolueerde van een pure vertegenwoordiging van de organisaties in huis, naar een stevig stakeholdersplatform met veel externe expertise op financieel, juridisch, infrastructureel, communicatief en inhoudelijk vlak.’

‘Momenteel zijn al restauratiewerkzaamheden bezig in het achterliggende Hof de Plaizance dat door de vzw werd aangekocht, om mee in te voegen in het totale verbouwingsproject. De vierde Lumière-zaal is inmiddels ook al klaar, een investering voor rekening van Lumière zelf. Het coördineren van die verbouwingen gedurende de komende twee jaar, wordt best een uitdagende, maar leuke puzzel. Het is de bedoeling dat zowel de cinema als het café-restaurant tijdens de werkzaamheden open blijven, desnoods pop-up op een andere plaats. Zo wordt ook een nieuw dak gebouwd, waardoor de onderliggende filmzalen ook even buiten gebruik zullen zijn. Dat alles zal soms wel moeilijk zijn en de nodige frustraties bij organisaties, klanten, buren en personeel geven, maar we moeten er gewoon samen door. Intussen heeft ook Stijn een fantastische en sterke equipe rond zich verzameld en gaan we gewoon proberen om er samen zo aangenaam mogelijk doorheen te glippen.’

 EXit: Wat wordt nu precies verbouwd?

Geernaert: ‘Je kunt eigenlijk twee fases onderscheiden. Ten eerste de hele ‘schil’ van het gebouw: alles behalve het café en de bioscoop. Daarmee bedoelen we de trappenhal van de cinema en achterliggende gebouwen, het dak en de gehele conciërgewoning als toekomstige ruimte voor creatieve start-ups. In een tweede fase pakken we het café en de keuken aan: de vensters aan de straatkant worden verlaagd, de cafévloer wordt geëgaliseerd op straatniveau tot in de her aan te leggen tuin, er komt een nieuwe, halfopen keuken, er komt een wintertuin bij aan het huidige café.’

EXit: Twee jaar verbouwen is een lange tijd.

Geernaert: ‘Ja maar door die twee jaar hebben we nu ook even de tijd om achter de schermen te gaan experimenteren en zo de basis te leggen voor een culturele en creatieve werking die daarna kan starten. De Republiek wil in de toekomst geen nieuw kunstencentrum of cultureel centrum worden, maar integendeel een platform, een knooppunt, een portaal waar andere creatieve of culturele organisaties, ondernemers en particulieren samen kunnen komen werken, ideeën uitwerken, verder brainstormen en weer vertrekken. Een soort van tijdelijke landingsplek waar nieuwe initiatieven kunnen ontstaan, opstarten en nadien weer vertrekken. Zoals er in de geschiedenis van De Republiek veel initiatieven zijn ontstaan en uitgegroeid tot grotere spelers of projecten, willen we deze rol in de toekomst meer dan ter harte nemen en ook juist verder gaan stimuleren.’

‘En zoals we in het gebouw sowieso al werken over de grenzen van de organisaties heen, hoop ik dat met de spelers in de creatieve wijk ook te kunnen doen. In een straal van 150 meter heb je tal van culturele spelers zoals het Conservatorium, de Bib, de Groenplaats van Vrijstaat De Werf, Het Zwart Huis, de Stadsschouwburg, De MakersRepubliek … maar ook creatieve ondernemers zoals de Raaklijn en de Reyghere, The Cartoonist, Fresh, Hoet, Gout et Couleurs. Als De Republiek hier wat extra verbinding en panache aan zou kunnen geven, zou dat dubbel fantastisch zijn.’ (LF)

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: