Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

‘Humanity’: het creatief en empathisch talent van Mieke Teirlinck

mieke-teirlinck

Vanaf 6 november krijgt Mieke Teirlinck de belangstelling die zij na 15 jaar geëngageerd en gepassioneerd schilderen ruim verdient. Niet enkel zullen in de zich steeds meer faam vergarende Galerie Pinsart heel wat werken te bezichtigen zijn, ook wordt de monografie voorgesteld die Johan Debruyne aan deze Brugse kunstenares heeft gewijd. EXit mocht het atelier van de artieste betreden voor een privé-introductie in haar universum.

Mieke Teirlinck: ‘Mijn beginwerken hadden gemeenschappelijk dat ik letterlijk schilderde “naar de natuur”: beeldjes en postuurtjes geplaatst in een decor en dragers van een symboliek; landschapstaferelen, dus vele uren onafgebroken buiten soms gegeseld door regen en wind; uiteindelijk ook mensen, die het geduld moesten opbrengen om lang onbeweeglijk te poseren. Nadat ik een project had kunnen opzetten i.s.m. Ter Dreve waarbij zorgvuldig uitgekozen bewoners van dat Centrum model voor mij stonden, ben ik gestopt met oppervlakkige onderwerpen. Maar eigenlijk laat mijn hele oeuvre zich samenvatten onder de titel ‘Humanity’, wat zowel staat voor de mensheid/het mensdom als voor “het menselijke”.’

EXit: Jouw werk wordt – zowel qua onderwerpen als letterlijk – steeds donkerder.

Teirlinck: ‘Mijn creaties zijn nu inderdaad “geladen”: ik geef zaken weer waar mensen niet mee willen worden geconfronteerd, waar zij zich liever van afwenden met als resultaat onvermogen tot empathie. Ik erger mij aan dat negeren van de realiteit, kan onmogelijk schilderen zonder mij betrokken te voelen met de buitenwereld. Een treffende illustratie is de muurschildering over vluchtelingen die ik in september in opdracht van de Cultuurdienst maakte en een jaar te bezichtigen is. In mijn werk staat de kwetsbare mens, zowel fysiek als psychisch, centraal. Ik voel het als mijn taak om aan wat die mensen tonen en zeggen nog een vervolg te geven en werk dat uit in reeksen, met thema’s als machtsgebruik/-misbruik (in politiek, in religie, t.o.v. kinderen…); vluchtelingen; identiteit; oorlog; de dood… Door die onderwerpen aan te roeren wil ik bewerkstelligen dat mensen meer inzicht (proberen te) krijgen in situaties i.p.v. er zich voor te verbergen of zich af te keren. Sommige werken zijn voor meerdere interpretaties vatbaar… ik gun de kijker ruimte voor eigen toelichting. Mijn schilderijen zijn niet alleen donkerder geworden – hoewel er nog heel veel kleurschakering in zit – ook qua verf aanbrengen zijn ze anders: waar je op mijn oude werken nog de toetsen ziet, wordt nu meer uitgewreven wat een extra dimensie van geheimzinnigheid genereert. Bovendien werk ik nu hoofdzakelijk op basis van foto’s die ik zelf neem, beelden uit de actualiteiten en films, die ik bewerk en zo een eigen context geef. Mijn werk vindt via niet-commerciële galeries en tentoonstellingen zijn weg. Deze keer in Brugge, waarvoor ik galerie Pinsart dan ook dankbaar ben!’

EXit: Johan Debruyne vond het de hoogste tijd voor een monografie?

Teirlinck: ‘Johan hield al vanaf het begin van mijn werk. Op de tentoonstelling hangen ook de reeksen ‘Folie’ en ‘Werken van Barmhartigheid’, in totaal 22 werkjes (waarvan nog slechts 6 te koop). De opbrengst dient als fondsenwerving om de monografie (uitgever: Stichting Kunstboek) te financieren. Die is opgedragen aan mijn ouders die zijn overleden nog voordat ik begon te schilderen en dit dus nooit hebben mogen beleven.’ (PAUL GODDERIS)

Galerie Pinsart, van zondag 6 november tot en met zondag 18 december, telkens op vrijdag, zaterdag en zondag van 14.00 uur tot 18.00 uur.

Vernissage + voorstelling monografie op zondag 6 november

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: