Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

‘Piknik Horrifik is een beleving, geen rationeel pleidooi’

‘De horror zit in de veelheid’ (16, 17 en 18 september)

piknik-horrifik-c-kathleen-michiels

Foto C.Kathleen Michiels

Als eerbetoon aan de 500 jaar geleden overleden schilder Jheronimus Bosch pakken verschillende Brugse cultuurhuizen uit met het festival Bosch in Brugge. Piknik Horrifik van Laika heeft twee grote thema’s: De Tuin der Lusten van Bosch én de manier waarop we vandaag in onze maatschappij omgaan met voedsel.

EXit: Wat was jullie vertrekpunt?
Peter De Bie:
‘Aan dit project gaat een heel lang verhaal vooraf, maar Bosch’ werk is wel degelijk het begin ervan. Wat betekent De Tuin der Lusten 500 jaar na zijn dood? Wat voor wereld wordt opgeroepen in het schilderij? Het zijn vragen die onze poging samenvatten om Bosch te begrijpen. Wanneer je het werk ‘leest’, zij het oppervlakkig of op een dieper niveau, dan voel je dat het een moraliteit in zich draagt. De kwestie is hoe deze subtiele ‘morele boodschap’ op even subtiele wijze te vertalen naar een theatrale installatie.’

EXit: Jullie kiezen voor Bosch’ bekendste werk?
Bruno Herzele:
De Tuin der Lusten laat zich door zijn immense rijkdom moeilijk grijpen. Daarom blijft het werk uitdagen. De veelheid is duizelingwekkend. Er zijn weinig schilderijen met zoveel beweging. De Tuin der Lusten is een stripverhaal, maar zonder de opdeling in vakjes. De Brusselse auteur Pierre Sterckx gebruikt de metafoor van de ‘opengereten mierenhoop’. Voor iedere figuur kan je een parcours uittekenen en al die parcourtjes lopen door elkaar, als in een theatrale choreografie, als een reeks acties zonder direct samenhang.’

EXit: Wat heeft Bosch met het thema ‘voedselproductie en -consumptie’ te maken?
Peter De Bie:
‘Voedsel en vooral hoe we ermee omgaan, houdt ons al lang erg bezig. We moeten nadenken over de manier waarop we in de toekomst met voedsel omgaan . Overvloed wordt altijd geassocieerd met het paradijs – het middenpaneel van het schilderij – en in die overvloed leven we vandaag. Gaan we er wel goed mee om? Maskeert deze overvloed geen mentale en morele schaarste?’

EXit: Is Piknik Horrifik een moreel pleidooi?
Peter De Bie: ‘
Deze vragen worden niet letterlijk gesteld, maar worden tussen de lijnen aangeraakt. Deze voorstelling is een beleving, geen rationeel pleidooi. Je ervaart er zowel de paradijselijke sfeer van een picknick als de ‘helse’ sfeer van de bio-industrie. De horror zit in de veelheid, maar de gruwel heeft, net als Bosch’ hel, ook een esthetische kant. Daarom vind ik Bosch’ wereld zo verwarrend. Je moraliteit kantelt voortdurend. Het is horror, maar het is ook mooi.’

EXit: Waarom een picknick?
Peter De Bie: ‘
We wisten van meet af aan dat die er zou zijn. Een picknick is de meest paradijselijke maaltijd. Dat het geheel uiteindelijk een apocalyptische picknick is geworden, heeft te maken met het derde paneel van Bosch’ werk, waarin hij de hel heeft afgebeeld.’

EXit: De scenografie is ‘Boschiaans’?
Bruno Herzele:
‘Voor de ogen van het publiek komt een soort schilderij tot stand met kleuren die refereren aan het middenpaneel: pastelroze, -groen, -blauw … én kleuren met een hoog pretparkgehalte. Ook in de vorm van de machines die we ontwierpen, zie je een knipoog naar onze consumptiemaatschappij en het artificiële. Bovendien wordt de scene geleidelijk aan volgestouwd met kunstmatige natuurelementen: grasmatten, een boom, vogelgezang op band … Noem het een culturele versie van een stuk natuur. Op den duur geloof je bijna dat de fake-versie van de natuur echt is.’

EXit: De vaste cast van vier acteurs wordt aangevuld met tien lokale spelers?
Peter De Bie:
‘Als we Bosch exuberante wereld wilden maken, moesten we voor ‘veelheid’ gaan. Om te beginnen een veelheid van spelers. Twee jaar geleden werkten we, als voorbereiding op Piknik Horrifik, al aan een project rond Bosch in Calais met een ploeg van amateurspelers. Zo kwam het idee tot stand om ook nu met lokale mensen te werken. We mikken daarbij op een grote diversiteit wat leeftijd en achtergrond betreft, want diversiteit zorgt voor een grotere herkenbaarheid. Bovendien slagen we er op die manier in om de voorstelling lokaal in te bedden en zo de drempel te verlagen.’

EXit: Ook het publiek wordt nauw betrokken?
Bruno Herzele
: ‘Als toeschouwer treed je via een poort een andere wereld binnen. Een wereld die live voor je ogen wordt ‘geschilderd,’ beeld voor beeld. Het zou mooi zijn, mochten de toeschouwers na verloop van tijd het gevoel hebben deel uit te maken van dit schilderij, samen met alle spelers. Dat was van meet af aan onze bedoeling.’ (SIGRID DEVISCH)

Info Piknik Horrifik, vr 16, za 17 en zo 18 sept 2016, 20.00 uur, VIVES Hogeschool – 050 44 30 60, www.cultuurcentrumbrugge.bewarme kledij aanbevolen, voorstelling in open lucht

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: