Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Het MA-festival: Oude Muziek in Brugge

‘De stad Brugge is onze concertzaal’

Piet Kuijken 2 (c) Farid Beckx

Piet Kuijken (foto Farid Beckx)

Tiptoe Company

Tiptoe Company

Van 5.8 tot 14.8 vindt andermaal het MAfestival plaats, een tiendaags zomerfestival voor oude muziek met een uitgebreide reeks van concerten rond een uitgewerkt thema en dat op heel diverse locaties. Daarnaast is er een gerenommeerde internationale wedstrijd voor jonge solisten, een beurs voor gespecialiseerde instrumentenbouwers en een reeks gratis Fringe-concerten voor jonge ensembles. Afsluiten doet men met Vélo Baroque, een muzikale fietstocht door het Brugse Ommeland.

Wat zijn de sterke troeven van dit festival, vroegen we de directeur van het MAfestival?

Tomas Bisschop: ‘Het centrale thema wordt zeer intensief uitgewerkt en het aanbod is zeer divers. De jongste generatie musici krijgt een prominente plaats naast gevestigde waarden uit de sector. Dit creëert een aparte dynamiek die voor beide partijen aanstekelijk werkt. Ook nog: de stad Brugge is onze concertzaal: we zijn niet gebonden aan een specifieke locatie, maar kiezen de plaats van het concert in functie van het repertoire. En op dat vlak heeft Brugge heel wat te bieden! En tot slot: dankzij een lange traditie van meer dan vijftig jaar hebben we een trouw, maar kritisch kennerspubliek.’

Een van de blikvangers tijdens MAfetival is Piet Kuijken, docent piano en pianoforte aan het Conservatorium van Brussel en gastprofessor pianoforte aan het Conservatorium van Antwerpen. Zijn carrière bracht hem als solist en kamermusicus op piano, klavecimbel en pianoforte naar belangrijke festivals en concertzalen in heel Europa, Japan en Mexico. Tijdens het MAfestival brengt hij ‘Children’s Corner’ (11.8, Concertgebouw).

Kuijken: ‘Het programma verwijst naar de droomwereld, de fantasie en onschuld van het kind, waarbij enkele van de grootmeesters zoals Schumann, Debussy, Bartok en Kurtag de revue passeren in meesterlijke kleinoden vol poëzie, rake typeringen, humor en verwondering. Childrens Corner is daarbij de cyclus van Debussy, die hij voor zijn dochtertje schreef. Het programma wordt een ode aan het kind en het kind in ons allen. En vooral ook aan die vier grote mannen uit drie verschillende generaties ,van oud tot nieuw, die met een minimum aan middelen in grootse eenvoud zulke klanken naar boven weten te toveren. ‘

Wat betekent het MAfestival voor Piet Kuijken?

Jeugdherinneringen waarbij we naar concerten gingen luisteren, waarbij mijn vader of familie al dan niet meespeelde. Zeker ook het Concours en de tentoonstelling van klavierbouwers lieten bij mij een grote indruk na. De keren dat ik zelf mocht aantreden in concerten voor het festival waren voor mij ook bijzondere belevenissen. Ik kijk nu enorm naar uit het Concours, nu niet enkel als publiek, maar ook als jurylid. Ik ben zeer benieuwd welke schare internationale kandidaten er deze keer in Brugge neerstrijkt. Het zal professioneel bijzonder verrijkend zijn al deze mensen zo in detail te beluisteren en samen met de collega’s juryleden naar beste vermogen te beoordelen.’

    

Een ander concert om naar uit te kijken is Pilgrimage van het ensemble Utopia. (zondag 14.8 in de Sint-Pieterskerk in Oostkamp)

 Griet Degeyter: ‘Met Utopia brengen wij het programma Pilgrimage’in het kader van Vélo Baroque, de MA-fietstocht rondom Brugge met allerlei concertjes onderweg. Sinds de middeleeuwen stapte hij naar Rome, naar Jeruzalem, naar Santiago de Compostela….: de katholieke pelgrim. Hij is de reiziger die, uit devotie of uit roeping, onderweg is naar een begraafplaats of bestemming die men beschouwt als heilig.  Utopia wil met het programma Pilgrimage een ode brengen aan deze reiziger van alle tijden. Met schitterende muziek van o.m. Josquin, Willaert en Morales begeleiden zij de zoekende mens in ieder van ons,’

Wat betekent MAfestival voor u persoonlijk?

 Degeyter: ‘Een jaarlijks feest voor uitvoerders en melomanen van oude muziek, dat dan ook nog eens plaats vindt in en rond een van onze mooiste Belgische steden. Het betekent ook voor mij dat heel veel collega’s allemaal in dezelfde periode in Brugge vertoeven ,waardoor ik elk jaar mensen terugzie die ik reeds lang niet gezien heb.’

Jona Kesteleyn is een veelzijdig gitarist en bezieler van de Tiptoe Company. Op vrijdag 12.8 nemen zij in het Concertgebouw La Folia onder handen.

Kesteleyn: ‘ De voorstelling kan je zien als een soort innerlijke reis aan boord van het Narrenschip, een schip dat in de middeleeuwse satirische kunst al geregeld opdook. Tekstfragmenten uit Erasmus’ Lof der Zotheid zijn te horen in een soort oud-Latijns dialect, maar ook in teksten van tijdgenoten van Erasmus. Klank, muziek, video, een audio-track, belichting,… dit alles tezamen wil de toeschouwer prikkelen en uitnodigen om die innerlijke en associatieve reis doorheen tijd en ruimte samen met de muzikanten mee te beleven.’

MAfestival staat ook voor bijzondere locaties. Zo brengt het Ensemble Imago Mundi (rond Sofie Vanden Eynde) op woensdag 10.8 (11.30!) het programma Divine Madness op de zolder van het Sint-Janshospitaal.

Sofie Vanden Eynde: ‘Divine Madness is een programma dat het thema van de melancholie als rode draad heeft. Uitgangspunt van het programma is een definitie van het begrip religieuze melancholie, dat we terugvinden in het boek The Anatomy of Melancholy van Robert Burton uit 1667. Hij ziet deze vorm van melancholie als de nostalgie van de mens naar zijn goddelijke oorsprong. Dit is een idee dat ook erg present is in het sufisme. Divine Madness zet Engelse lute-songs naast gezongen sufi-teksten. Qua inhoud blijken hier ontzettend veel overeenkomsten te zijn.’

Het MAfestival heeft een trouw publiek zoals Jan Denolf, directeur Dienst Cultuur Provincie en Yves Roose, ex-Schepen van Cultuur. Wat betekent het festival voor hen?

Jan Denolf: ‘Ieder jaar opnieuw, op fietsafstand, een dikke week kunnen genieten van –wat mij betreft- de mooiste muziek die ooit werd gecreëerd. En dat genieten wordt dan nog extra gekruid door de historische setting waarin deze muziek ooit tot stand kwam. Weergaloos, uniek en vooral van een tijdloze schoonheid.’

Een tip? Anne Boleyn’s Songbook. Music and passions of a Tudor Queen door het Alamire ensemble. Op 6 augustus. Mijn eigenste verjaardagsconcert …’

Yves Roose: ‘Het MA festival is het meest internationale Brugse festival. Dit niet alleen door de gerenommeerde musici, maar vooral door de unieke wedstrijd met telkens zo’n 80 jonge participanten van over de hele wereld. Het concours winnen betekent immers een boost voor iemands carrière . Al draait het rond oude muziek, het festival is de laatste 10 jaar uitgegroeid tot een jong, hedendaags en modern cultureel festijn vol experimenten en cross overs.’

Tip? ‘Ik kijk andermaal uit naar de gezellige, participatieve en hoog kwalitatieve Lissewege-dag en Vélo Baroque. Daarnaast de vaak verrassende en verfrissende middagconcerten en ik ben echt benieuwd wat voor moois Concerto Copenhagen en de Academie Bizantina  ons zullen brengen.’

MAfestival loopt van 5.8 tot 14.8

Alle info op http://www.MAfestival.be

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: