Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Anima Eterna gaat voor een onverhuld zuiders tintje

Siranossian Chouchane pic (1)

Sirannossian Chouchane

 

Zuiderse klanken en jonge leeuwen in gloednieuwe productie (Concertgebouw 4 maart)

Anima Eterna Brugge is dit jaar stevig uit de startblokken gekomen, met een wereldtournee die de integrale Beethoven-symfonieën heeft doen klinken van Brugge tot Sydney en van New York tot Dijon. De ene Everest is nog maar net beklommen, of er dient zich alweer een andere uitdaging aan: een nagelnieuw concertproject dat begin maart wordt afgetrapt met concerten in Antwerpen en Brugge.

Elk seizoen waagt Anima zich aan repertoire dat nooit eerder op de pupiter stond – Carmina Burana (2014) en Tsjechië’s Meesters (2015) liggen nog vers in het geheugen. Het liefst kiest dirigent Jos van Immerseel daarbij voor vroegmoderne meesterwerken: als een van de enige orkesten ter wereld voert Anima immers ‘recente’ orkestmuziek uit op de instrumenten die een componist heeft gekend en gebruikt, waardoor het resultaat altijd puur, fris en verrassend is.

Ditmaal viel de keuze op vroeg-20ste-eeuws repertoire met onverhuld zuiders tintje: Ravels Bolero en Rapsodie Espagnole tonen Spanje van z’n meest sensuele zijde, en beloven vuurwerk van de percussie-sectie! Voor Manuel de Falla mag het nóg exotischer: Noches en los jardines de España is een onweerstaanbare smeltkroes van flamenco, Andalousische serenades, aubades van Arabische prinsen en liederen van Moorse krijgers. George Enescu’s flamboyante Rhapsodie Roumaine nr. 1 goochelt dan weer met zigeunermuziek en besmettelijke dansritmen.

Opgemerkte gasten: Chouchane Siranossian – de adembenemend virtuoze Armeens-Franse violiste die ook volgend seizoen meermaals aantreedt met Anima (Mendelssohns vioolconcerto, Rimsky-Korsakovs Shéhérazade) – soleert in Ravels Tzigane en zorgt daarmee voor de eerste uitvoering op darmsnaren sinds het ontstaan van dit werk. Claire Chevallier brengt voor haar solo-aantreden in de zuiderse suite van de Falla een Erard-fortepiano van 1905 uit haar persoonlijke collectie mee. Concertmeester van dienst is de jonge Duitse violist Jakob Lehmann, die Anima later dit jaar als eerste gastdirigent ooit zal leiden. Achter de schermen, tot slot, timmert een jong talent (met Brugse roots!) mee aan de productie: klavierspeler Korneel Bernolet – ‘Jonge musicus van het jaar 2014’ volgens de Belgische muziekpers – ondersteunt de projectvoorbereiding en repetities als assistent-dirigent.

Via de samenwerking met jonge dirigenten als Lehmann en Bernolet, wordt hard gewerkt aan het Anima van de toekomst: een toporkest dat niet alleen tekent voor historisch geïnspireerde uitvoeringen van meesterwerken van Monteverdi tot Gershwin, maar dat zich ook actief inzet voor talentontwikkeling en begeleiding van nieuwe generaties musici.

Voor wie Anima’s maartproductie smaakt naar méér, bieden dus ook de zomermaanden soelaas: de groepssessies en concerten van de master class (11-20 augustus) zijn publiek toegankelijk! (LF)

Anima Eterna met Los Jardines de Espana op vrijdag 4 maart in Concertgebouw. Info www.concertgebouw.be en www.animaeterna.beinfo@animaeterna.bewww.facebook.com/animaeternabrugge/ – +32 50 95 09 29

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: