Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Joachim Badenhorst: de ontwikkeling van een eigen taal.

150801_Joachim_Badenhorst_137

Foto David Rodriguez Salas

Op 22 januari is het podium van De Werf het speelterrein van Lama Trio featuring onze landgenoot Joachim Badenhorst. Wie de Belgische jazzscene enigszins volgt, spitst de oren als die naam klinkt: ontegensprekelijk is hij een van de meest avontuurlijke en boeiende jazzmuzikanten. En die faam reikt intussen tot ver buiten Europa.

EXIT: Behalve in diverse eigen projecten, speel je ook met tal van anderen. Welke criteria bewegen jou ertoe in hun projecten te stappen?

Badenhorst: ‘Wanneer ik gevraagd word voor een project is het belangrijk voor me dat het uitdagend of leerrijk is voor mij. Dat de muzikanten of de componist, of het muzikale concept of de instrumentatie me prikkelen en interessant lijken. Ik doe regelmatig geïmproviseerde first-meetings met muzikanten, en dan weet ik vooraf dikwijls niet veel over hen – ik heb net een hele reeks van dat soort ontmoetingsconcerten achter de rug in Japan – en in dat geval vind ik het verfrissend en verrassend om bijna geen info op voorhand te hebben. Maar wanneer ik gevraagd word voor een project van langere adem, is het belangrijk dat ik meer vertrouwd ben met de muzikanten of de componist in kwestie.’

EXit: En omgekeerd: waarom, denk je, komen anderen bij jou aankloppen?’

Badenhorst: ‘Ik denk – of hoop – dat ik gevraagd word voor mijn muzikaliteit en veelzijdigheid: dat ik verschillende rietinstrumenten speel, en op die instrumenten een eigen traject, of eigen taal ben aan het ontwikkelen. De veelzijdigheid ook in de vorm dat ik zowel met melodieuze en meer traditionele vormen als met meer abstract en experimenteel gebied vertrouwd ben.’

EXit: DownBeat wijdde een aantal maanden geleden een artikel aan jou. Verschilt spelen met Amerikaanse muzikanten significant van je ervaringen hier?

Badenhorst: “Nee, dat verschilt niet. Er zijn fantastische muzikanten in de US en fantastische muzikanten in Europa, en ook minder goede in de States en in Europa. Het spelen op zich verschilt voor mij niet; een verschil waar ik aan kan denken is dat er dikwijls wat minder tijd is in de States (of toch in New York, iedereen is altijd druk-druk-druk bezig), waardoor alles wat sneller moet gaan; in Europa kan het er wat rustiger aan toegaan soms.’

EXit: Hoe is de samenwerking met Lama Trio tot stand gekomen?

Badenhorst: ‘Misschien ook via een link met New York: Lama trio had een cd opgenomen met klarinettist Chris Speed. Het was moeilijk om verder te gaan met Chris aangezien hij in New York woont, en van de verschillende gastmuzikanten die Lama in gedachten had was Chris Speed erg enthousiast over mij als keuze. Ik ken bassist Gonçalo Almeida al van mijn studietijd (ik studeerde in Den Haag, en hij iets later in Rotterdam) maar samengespeeld hadden we voor dit project nog niet gedaan.’

EXit: Wat mag het publiek op 22.01 in De Werf verwachten?

Badenhorst: ‘Ik vermoed dat we nummers zullen brengen uit onze cd `The Elephant’s Journey`, maar ik denk dat er ook nieuw materiaal zal zijn. Ons concert in De Werf is net na een residentie-week in Dommelhof, Neerpelt waar we nieuw materiaal gaan uitwerken. Op `The Elephant’s Journey` spelen we voornamelijk akoestisch (in de vrij klassieke bezetting van trompet, klarinetten, contrabas en drums) en is er een kleine inbreng van elektronica (zoals op openingstrack ‘The Razor’s Edge’). Tijdens onze residentie gaan we de combinatie van akoestisch en elektronisch/versterkt spelen verder onderzoeken.’ (PJG)

Vrijdag 22 januari om 20.30 uur – www.dewerf.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: