Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Met gemeende groeten

EDM_9634

De Brugse cultuurhuizen bevraagd (foto EDM)

 

EXit, de papieren sterkhouder, viert dit jaar haar 20-jarig bestaan en doet dat, onder meer, met een bevraging van de (18, we moesten streng zijn) Brugse cultuurhuizen. De resultaten van a tot z leest u op de binnenpagina’s. Leerrijk en verplichte lectuur voor wie met het cultuurbeleid in deze stad begaan is. Eén vraag, ‘Wat ontbeert Brugge nog op cultureel vlak?’ peilde naar wat er vandaag (nog) niet is. Een verlanglijstje om u tegen te zeggen.

Zo verlangt de (jeugdige) Erfgoedcel naar een Erfgoedhuis ‘waar erfgoedverenigingen en professionele spelers een werking kunnen uitbouwen’. Het Entrepot hoopt dan weer dat ‘de stad nog wat meer bruist, ook na middernacht’. Brugge Plus heeft met de lopende Triënnale de smaak te pakken ‘en wil ‘nog van dat’. Lumière vindt dat we ‘iets meer grootsteeds zouden denken’, Cactus wil ‘nog beter plakkende lijm om jonge creatievelingen hier te houden’. Musea Brugge knoopt aan bij een oud zeer: ‘er is geen hedendaagse infrstructuur voor de internationaal gerenommeerde exposities’, en ook de Dienst Cultuur ziet ‘de absolute nood aan meer repetitieruimtes voor muziekgroepen’ en ‘meer tentoonstellingsruimte voor lokale kunstenaars’.

Het (eveneens) jarige Cultuurcentrum hoopt ‘stiekem op nog meer culturele spreiding naar de deelgemeenten’ terwijl de Stadsbibliotheek uitkijkt naar ‘meer risico en verrassing’. Handmade in Brugge vindt dat Brugge ‘een inhaalbeweging moet maken op het vlak van creatie en ondernemerschap’, het Symfonieorkest Vlaanderen hoopt ‘dat de culturele verbondenheid in Brugge in de toekomst enkel kan groeien’, een duidelijke hint. Comedyshows ziet brood in ‘een meer gezamenlijke communicatie’, partner Eye Spy mist ‘een leuke zaal voor kleinere concerten’ in de binnenstad. Het Anima Eterna Brugge van Jos van Immerseel droomt van ‘een muzikaal stadsfestival en een instrumentenmuseum’, De Werf merkt op dat er in Brugge ‘een grote honger is naar een structureel uitgewerkt literatuurprogramma’. Het MAfestival wil de kwaliteit die deze stad te bieden heeft ‘internationaal uitdragen’. Het Concertgebouw belooft volgend jaar haar gebouw ‘overdag open te stellen’.

Om dit verhaal af te ronden citeren we graag wat De Werf schrijft naar aanleiding van 20 jaar samenwerking met EXit: ‘Sinds vele jaren hebben we een fijne samenwerking met EXit. Hoewel de sociale media een deel van de (cultuur)communicatie hebben overgenomen, geloven we nog steeds sterk in de kracht van de traditionele media. We hebben het gevoel dat ons aanbod door heel wat van onze bezoekers via deze kanalen wordt opgepikt. Het bestaan van een gratis, maandelijks cultuurmagazine is een absolute meerwaarde voor deze stad en de cultuurbeleving van haar inwoners. We maken hier dan ook graag deel van uit.’

Bij deze bedankt ook EXit al wie haar de voorbije twintig jaar heeft gesteund: het stadsbestuur, hoofdsponsor Interparking, de adverteerders, de culturele spelers wijd en zijd en, nog het meest van al, u, de lezer. Op naar….

 

LUC FOSSAERT

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: