Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Creatieve collaboratie in het Symposion

EDM_6646

Foto EDM

In de woordenwinkel Symposion (Oostmeers 41), is er nog tot 25 juli de tentoonstelling ‘Letterlijk dichter’ te bezichtigen. Er worden teksten van zes dichters onder handen genomen door enkele cursisten van Witruimte, een groep die kalligrafielessen organiseert. In de winkel zelf is men ook volop aan het herinrichten.

Wat is de bedoeling van de herinrichting?

De woordenwinkel bestaat 20 jaar. We zijn vertrokken met kalligrafie als middel om met woorden en tegelijkertijd ook met mensen en inhoud bezig te zijn. Dat is eigenlijk de essentie van wat we doen: we maken dingen voor mensen op momenten die ertoe doen. We proberen steeds inspirerend en origineel te zijn. Om die reden is het steeds de bedoeling dat er een zekere gelaagdheid zit in onze producten. Dit proberen we ook weer te geven in de uitstraling van onze winkel. Een jonge studente binnenhuisarchitectuur Serena Dobbelaere kwam op het idee te werken rond het concept ‘de marktplaats’. Alles is er chaotisch maar toch zit er een zekere structuur en logica in. Er werd dus gezocht naar een manier om structuur te scheppen in de chaos.’ Er kwam een nieuw dynamisch wandmeubel en een bank met een boom zoals je ze op zuiderse marktplaatsen ook vindt.

De grootste veranderingen aan de winkel bevinden zich in de kapel. Die heeft een dubbele functie. Het is een stille ruimte, een plaats om even tot rust te komen en tegelijkertijd ook een plaats waar men van de ‘fijne leeswaren’ kan proeven. Dit idee is, net zoals de andere vernieuwingen, ontstaan vanuit het concept ‘de marktplaats’. Mensen kunnen er teksten en boeken vinden die bedoeld zijn om te inspireren. Elk trimester wil het Symposion er een eigenzinnig aanbod binnen brengen. Om dat te verwezenlijken doet de winkel beroep op de technische en grafische inzichten van Yves Obyn, die voornamelijk aan de hand van houtbewerking gestalte geeft aan het creatief proces van de architecte, het volledige team van Symposion en van zichzelf. Hij is dus niet enkel uitvoerder maar denkt vooral ook mee als kunstenaar en ontwerper. Obyn: ‘Ik vind het interessant om na te denken over hoe objecten in een ruimte geplaatst worden en de manier waarop mensen in interactie gaan met die objecten. Een tafel is nooit zomaar een tafel. Ik probeer steeds iets te maken dat leeft in de ruimte.’

Uw werk moet niet altijd een functie hebben?

‘Nee, zelf noem ik mijn werk soms disfunctioneel. In de designwereld zegt men vaak ‘De vorm volgt de functie’, maar ik werk meestal andersom. Ik ben dan ook geen designer pur sang. Ik begin vanuit een beeld of verhaal dat ik wil vertellen, voornamelijk geïnspireerd door populaire cultuur. Een functie volgt vaak pas later. Een voorbeeld hiervan is de Diamond Sidetable, een bijzettafel waar je maar één enkel glas op kwijt kan. Het is een sokkel voor dat éne goede glas om met volle teugen van te genieten. Met dit project moet ik een andere werkwijze hanteren. Mijn werk moet juist wél functioneel zijn maar ik probeer nog steeds die scenografische stijl erin te behouden.’ (Louise Van Elst)

Werk van Obyn was eerder al te zien in het Gentse SMAK, tijdens Kamarama in Brugge en op verscheidene interieur en kunstbeurzen.

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: