Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Tentoonstelling De Geschreven Stad in de Belforthallen

Lutz Becker (c) IRAIDA ICAZA_2012

Co-curator Lutz Becker (foto Iraida Icaza)

 

Nog tot 22 juni kun je in de Belforthallen de tentoonstelling De Geschreven Stad van Cultuurcentrum Brugge bezoeken. De Geschreven Stad is een tentoonstelling over de invloed van politiek op een land en zijn inwoners. Tijdens de opening op 19 april om 11.00 uur is er een performance te zien van Rana Hamadeh uit Libanon. Deze expo geldt als aanloop naar de Triënnale Brugge 2015.

Tijdens De Geschreven Stad zijn werken te zien van meer dan twintig (vooral) internationale kunstenaars. Een van hen is de Duitser Lutz Becker, die tegelijk co-curator van de tentoonstelling is.

De Geschreven Stad is opgedeeld in drie luiken. In het eerste deel staat de politieke redevoering centraal, de speech tot de inwoners, waarin de politicus mensen informeert of overtuigt van zijn standpunt. Over dit onderwerp is een film te zien van de Nederlander Loek Grootjans waarin hij de speeches van de voormalig Italiaans premier Berlusconi onder de loep neemt. Daarnaast is er ook de video over speeches gemaakt door Wim Delvoye.

Een reis door de politieke geschiedenis van de wereld

Een tweede insteek is de uitvoering van de politieke standpunten of het partijprogramma en wat de gevolgen zijn voor de ruimtelijke indeling van een stad of een land. Er is een deel te zien over muren die in de loop van de geschiedenis gebouwd zijn om mensen binnen of buiten te houden: zo is er het werk van de Palestijnse Raeda Saadeh, (zie foto) waarin ze een muur in Gaza letterlijk ‘wegtrekt’. Van Lutz Becker is er het geluidskunstwerk ‘Le Mur’ over de val van de Berlijnse muur in 1989 (waarbij hij zelf aanwezig was). Lutz Becker: ‘De beelden van de val van de muur zijn wereldbekend, maar persoonlijk was ik vooral gefascineerd door het geluid van mensen die met een hamer op de muur klopten om hem te verwoesten. ‘Le Mur’ is een montage van dit overweldigende geluid. Er valt niet alleen heel wat te zien in de expo, je kunt er ook kunstwerken ‘horen’.’ Daarnaast komt ook de kosmos komt aan bod als politiek strijdtoneel van grootmachten, wat het geval was in de jaren 60 tussen de VS en de Sovjets.

De derde invalshoek is de reactie van de burger en van de kunstenaar op bepaalde politieke beslissingen. In de tentoonstelling zie je verschillende werken waarin kunstenaars hun visie of zelfs hun alternatief geven voor een politiek project. Lutz Becker is een grote bewonderaar van de Russische kunstenaar Vladimir Tatlin. Een van de werken in de expo is de ‘Tatlin-toren’, waarin Tatlin zijn versie van een utopische wereld of samenleving weergeeft. Volgens Becker vormt dit een mooi contrast met het werk van de Iraanse kunstenaar Walid Siti, over een utopie die uiteindelijk volledig verkeerd uitdraait.

De prijs van vooruitgang

Een ander belangrijk element in de tentoonstelling is de tegenstelling tussen natuur en de vooruitgang.

In zijn werk ‘The Scream’ toont Lutz Becker aan de hand van een videomontage van diverse Sovjetfilms de ingrijpende gevolgen voor het leven van de boeren onder het beleid van Stalin in de toenmalige Sovjet-Unie. Becker: ‘De snelle modernisering zorgt voor een grote verandering in het leven van de mens. Dit zorgt voor angst voor het onbekende. ‘The Scream’ is letterlijk een schreeuw om hulp.’

Als bezoeker van De Geschreven Stad maak je een reis door de tijd, je ziet werken van tragediedichters uit de Griekse oudheid, propagandaposters van verschillende regimes, video-installaties en andere voorbeelden uit de hedendaagse kunst en literatuur van kunstenaars zoals Wesley Meuris, Joseph Beuys en Société Réaliste. ‘Het meest fascinerende aan de tentoonstelling’, vertelt Lutz Becker, ‘is het feit dat alles inspeelt op elkaar, er is een soort interactie tussen de werken’. (LF)

De Geschreven Stad, Hallen Belfort, 19.04.2015-22.06., open van 10.00 tot 18.00 uur

Gesloten op dinsdag . Uitzonderlijk gesloten op donderdag 14 mei 2015.

Gratis toegang.

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: