Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Tien jaar In & Uit: ‘Onze medewerkers kennen het verschil tussen Bach en Mozart’

EDM_1907

An Bontinck en Filip Strobbe (Foto Ellen De Meulemeester)

 

 

Op 22 april 2005 opende op de gelijkvloerse verdieping van de Lantaarntoren, de vooruitgeschoven post van het Concertgebouw, In & Uit haar deuren. Het werd daarmee, in primeur voor Vlaanderen en ver daarbuiten, het nieuwe loket voor alle informatie over het culturele en toeristische aanbod van de stad. Vandaag, tien jaar later, blikken Filip Strobbe (directeur Brugge Plus) en An Bontinck (In & Uit) terug op de pluimen die In & Uit op haar hoed mag steken. In & Uit verwelkomt jaarlijks meer dan 600.000 bezoekers.

 In & Uit had een voorloper. Met het oog op Brugge Culturele Hoofdstad 2002 organiseerde de Provincie TiNCK, een virtueel cultuurloket (callcenter, online reservering, website…) dat vrij succesrijk was bij de organisatoren, maar aan de keerzijde opkeek tegen een duur kostenplaatje, jaarlijks 500.000 euro.

Na heel wat gepalaber tussen Stad en Provincie – het enthousiasme was toch niet overal even groot – verdween TiNCK en kwam In & Uit in de plaats, een initiatief dat mee werd uitgewerkt door Toerisme Vlaanderen. Zocht aanvankelijk onderdak in het Provinciaal Hof, maar uiteindelijk koos men voor de huidige locatie. An Popelier, toenmalig directeur Brugge Plus, en Pieter Koten (Toerisme Vlaanderen) moesten het verhaal in juiste banen leiden.

Vandaag beschikt Brugge over één van de grootste kantoren van het land, want her en der (Oostende bijvoorbeeld) worden toerisme en cultuur nog steeds van elkaar losgekoppeld. Brugge wilde zich echter van bij de start profileren als cultuurstad en koos voor de gezamenlijke aanpak. En het werkt: bij de start van In & Uit was 80 % van de bezoekers op zoek naar toeristische info, slechts 20% naar culturele informatie, vandaag is dat geëvolueerd naar 60-40. Die nieuwe verhouding heeft ook te maken met de lage drempel van het online reserveren en met de toename van toeristische infopunten (Station, Historium). De laatste vijf jaar is de verkoop van cultuurtickets met een derde gestegen.

Een absolute troef van In & Uit is de vijftaligheid die aan de vijf (balie)medewerkers wordt opgelegd. Naast de klassieke vier talen is het Spaans steeds vaker gesolliciteerd. De andere troefkaart is de opleiding van de In & Uit’ers. ‘Onze mensen geven een gefundeerde commentaar over het cultuuraanbod’ zegt Filip Strobbe, ‘want dit soort vragen is courant. Daarom organiseren wij driemaandelijks briefings over het aanbod en bezoeken zij af en toe voorstellingen. Een In & Uit-medewerker kent heus wel het verschil tussen Bach en Mozart.’

De praktijk bewijst het nut van dit initiatief. Coördinator An Bontinck: ‘Zelfs in Google-iaanse tijden koopt ruim 60% van het publiek zijn (cultuur)tickets aan de balie. De vaste klanten doen het zonder uitleg, de rest vraagt om suggesties of een nuttige besteding van hun geschenkbon. Dankzij dit wapen kunnen programma’s van culturele spelers beter worden ondersteund.’ (LF)

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: