Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Vaderlandse muziekgeschiedenis in Belpop Bonanza Bis op 19 februari (MaZ)

persfoto2belpopbonanzactomverbruggen

Foto Tom Verbruggen

 

‘De tragiek van onze mini-staat is heel mooi en zo apart’

Niemand die beter de Belgische pop- en rockmuziek kent dan Jan Delvaux. Niemand die er ook beter kan over schrijven én vertellen dan Jan Delvaux. Samen met DJ Bobby Ewing bokste hij een tweede theatervoorstelling, Belpop Bonanza Bis, over dat onderwerp in elkaar. ‘Stijl huisvaders op wereldtournee’, zegt hij, maar verwacht vooral ‘een ideale mix tussen ernst en humor’ over onze vaderlandse muziekgeschiedenis. Een absolute aanrader op donderdag 19 februari in de MaZ.

EXit: Een wervelende ‘theatershow’ over de geschiedenis van de Belgische popmuziek: het leek geen evidente keuze, maar jullie hebben met Belpop Bonanza wel een boeiende en geanimeerde voorstelling gemaakt. Wat was het recept?
Jan Delvaux: ‘Het is begonnen als een zot idee. Als we nu eens iets op een podium zouden doen rond Belgische popmuziek? Ik had de verhalen, Jimmy had de technische vaardigheden om daar een soundtrack bij te maken. Acteur en regisseur Ludo Hoogmartens – de enige echte ‘Dikke Lu’ van Clement Peerens – heeft ons geholpen om daar ook een voorstelling van te maken. Aanvankelijk was dat met een gigantisch ei in de broek. Tot we een zware technische panne overleefden en dachten: ‘Nu kan ons niks meer gebeuren’. Vanaf dan ging het ineens veel relaxter. Stijl huisvaders op wereldtournee. Dat kwam ook over en dat is, denk ik, ook het recept. Twee muziekzotten vertellen goed aangeklede en interessante verhalen over Belgische popmuziek. Die zowel de freak als de modale liefhebber moeten kunnen interesseren. Die vaak verrassende wendingen maken. En die met de nodige humor en zelfrelativering worden verteld.’

EXit: Het speelveld blijft het Belgische muzieklandschap, maar jullie willen wellicht niet in herhaling vallen. Pakken jullie de tweede, de BIS-voorstelling anders aan?
Delvaux: ‘In een eerste reflex dachten dat we alles anders moest doen. Tot iemand de wijze woorden sprak: stick to the original. Dus zijn we niet naar ‘nieuw’ gaan zoeken, maar naar ‘beter’. We hebben gewerkt. Meer aanloop genomen, meer geschrapt, harder gezocht naar het juiste illustratiemateriaal… De try-outs geven alvast aan dat we vooruit zijn gegaan. Meer snee, beter gestoffeerd, een juist mix tussen ernst en humor. Zeggen de mensen die ook de eerste al hadden gezien.’

EXit: Komen les petites histoires vanzelf aanwaaien (de naam ‘Jan Delvaux’ opent altijd een deur) of moet je zelf nog telkens naarstig op zoek naar verhalen en anekdotes?

Delvaux: ‘Allebei. Er is een tamtam van mensen die geïnteresseerd zijn in goede muziektrivia. En die mekaar op een gezonde manier de loef willen afsteken. In de nieuwe voorstelling zit een topverhaal over Johan Verminnen dat uit die hoek komt. Zeer dankbaar zijn ook de verzamelaars die komen aanzetten met dingen waar zij noch ik de ware toedracht van kennen. En dan ben ik vertrokken. Plus: mijn nieuwsgierigheid is beangstigend groot. Dan vraag ik me af of er nummers zijn die in de drie landstalen bestaan. Echte Belgische nummers dus. En dan rust ik niet tot ik die heb gevonden.’

EXit: Is de verhalendoos schier onuitputtelijk?

Delvaux: ‘Ja. We hebben nog een hele show op overschot. En dat was na deel 1 ook al zo. We zijn een klein muziekland. Maar er is veel muziek gemaakt. Alleen al in pop en rock zitten we aan 10.000 albums, schat ik. Plus dat de tragiek van zo’n mini-staat heel mooi en apart is. We zijn zo fier als er een artiest van bij ons doorbreekt in het buitenland. Of als een Belgisch nummer door een grote naam wordt geloofd. Dat plezier heeft een Duitser of Amerikaan niet.’

EXit: Je lanceert wekelijks een amusant brokje Belpop in het zaterdagse Radio 1-programma ‘Allez Allez’ (onder de naam De Dikke Delvaux). Kan Belpop Bonanza niet dienen om gedurende een periode een wekelijkse uitzending van één uur te creëren? Zou dit anno 2015 werken op radiovlak?

Delvaux: ‘Dat gaan we binnenkort uitvoerig kunnen testen. Studio Brussel heeft ons gevraagd om tijdens Week van de Eigen Kweek – de week van ons optreden in Brugge is dat – elke avond tussen 6 en 7 een uur Belpop Bonanza te maken. De intentieverklaring was alvast heel mooi. Wat wij op het podium doen, behoort tot het DNA van de zender, zeggen ze.’

EXit: Kortom: zonder Jan Delvaux (en DJ Bobby Ewing) geen neerslag van de vaderlandse muziekgeschiedenis…

Delvaux: ‘Wij hebben of claimen geen monopolie. Maar wij zijn wel met plezier de Chinese vrijwilligers. Wat gaat er boven anderhalf uur Bruggelingen lastig te vallen met het wedervaren van Salim Seghers, Django Reinhardt en Telex?’

ANTOINE DE CLERCK

Info: http://www.cactusmusic.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: