Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Kinderen baas!

kapitein

Superleuk.be is nieuwe speler op markt van kindervoorstellingen

 De grabbelton van de heren Pieter De Wulf en Kristof De Block bevat nog meer dan enkel humor (www.comedyshows.be) en muziek (www.eyespyrecords.com). Sinds vorig jaar werpen ze zich immers ook op de markt van kindervoorstellingen. Onder de noemer superleuk.be schuiven ze heel binnenkort al twee jeugdige evenementen naar voren:Kapitein Winokio’s Wereld Tournee op woensdag 21 januari en The Bandits op zaterdag 7 februari, beide in de Stadsschouwburg. 

 Pieter De Wulf: ‘Vorig jaar zijn we daarin gerold: we zagen dat de theatervoorstellingen voor Kaatje Tralalaatje niet gebeurden door Studio 100. Daarop hebben we de boeker opgezocht voor meer uitleg. Hij zei dat hij dergelijke voorstellingen maar moeilijk verkocht kreeg aan de culturele centra. Blijkbaar halen ze daar hun neus voor op omdat het een te commercieel karakter heeft. Wij zijn op de kar gesprongen en hebben in die huidige tournee een reeks Kaatje-voorstellingen georganiseerd. Die waren zeer succesvol en alle partijen waren achteraf tevreden.’

EXit: Jullie willen een leemte invullen?

De Wulf: ‘In de culturele centra mikken ze meer op het ‘alternatieve’ kindertheater dat ze zelf een kwaliteitsstempel meegeven. Daarnaast heb je de televisiefiguren (Bumba, Plop, Kaatje…) die ook naar het theater willen trekken, maar niet aan bod kunnen/mogen komen. Dat doet ons een beetje terugdenken aan het comedyverhaal: de voorstellingen van Freddy De Vadder werden er ook niet geboekt omdat hij als te grof werd ervaren, niettegenstaande er wel een publiek voor bestond. We zagen een raakvlak. Omdat een groot publiek niet aan zijn trekken komt, proberen we nu en straks die blinde vlek in te kleuren.’

 EXit: Jullie zijn niet vies van commerciële producties?

De Wulf: ‘Zeker niet. Je moet weten dat wij niet gesubsidieerd worden. Wij moeten ervoor zorgen dat er genoeg volk in de zaal zit om de rekeningen te kunnen betalen. We denken altijd na als iets genoeg draagvlak heeft om kaartjes te verkopen. Als we reclame maken, zal er ook volk afkomen? Dan val je gemakkelijk terug op televisiefiguren. Je hebt die krachtige media nodig om je kaartjes te verkopen. Dat is, naast het feit dat het leuk en goed moet zijn, een van onze belangrijkste uitgangspunten. Als wij geen tickets verkopen, dan zitten we met een gat in onze begroting.’  (ADC)

Info: www.superleuk.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: