Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Peter Slabbynck en Veerle Jacobs bedenken mini-museum voor kinderen

EDM_9768

Foto EDM

 

Een weet- en doeboek voor kleine kunstenaars

Iedereen kent hem als de energieke frontman van de groep Red Zebra (nu EX-RZ), maar Peter Slabbynck mag zich al sinds 1998 ook jeugdauteur noemen. In dat jaar debuteerde hij, met illustrator Klaas Verplancke, met het boek ‘Het neusje van Paulien’. Na de publicaties ‘De bolletjestrui’ (1999) en ‘Het huis in het midden van de straat’ (2002) bleef het wat stil, maar zie. Sinds kort ligt het prachtig vormgegeven boek ‘Dat kan een aap schilderen, maar kan jij ook een aap schilderen?’ in de winkelschappen. Zonder Klaas deze keer, maar wel met de hulp van zijn vrouw Veerle Jacbos.

EXit: ‘Dat kan een aap schilderen, maar kan jij ook een aap schilderen?’ is een weet-en doeboek. Verklaar je even het concept, Peter?

Peter Slabbynck: ‘In het boek staan twintig verhalen die gestoffeerd zijn met anekdotes rond een bepaalde schilder of een bepaalde richting in de schilderkunst zonder dat die richting expliciet wordt genoemd. Aan elk verhaal is er een specifieke opdracht gekoppeld, bedacht door Veerle. Deze schilderopdrachten kunnen in het boek zelf worden uitgevoerd. We kozen er bewust voor om geen schilderijen bij de verhalen te publiceren, maar achteraan in het boek weer te geven. Zo worden de kinderen minder beïnvloed als ze zelf aan de slag gaan.’

EXit: De keuze voor bepaalde schilders is soms voor niet voor de hand liggend?

Peter: ‘Dat klopt, ik wil immers niet het verhaal van de schilderkunst brengen. Een toffe anekdote primeert eerder dan de naam van een beroemde schilder. Bekende namen als Salvador Dali, Pablo Picasso of Claude Monet zitten er wel bij, maar niet doelbewust. Ik ben op zoek gegaan naar geestige anekdotes of verhalen en die vond ik ook bij pakweg Jean-Baptiste Oudry, Giacomo Balla en Elias Van den Broeck.’

‘Ik loop al lang rond met het idee om een boek te schrijven over Frankrijk waarin ook de diefstal van de Mona Lisa, het wereldberoemde schilderij van Lenoardo da Vinci, aan bod komt. Toen het schilderij spoorloos was, trok de ‘lege plaats’ van de Mona Lisa meer bezoekers aan dan anders. Het Frankrijkproject is voorlopig uitgesteld, maar dit verhaal heb ik onthouden voor het Aap-boek. Dat was de start om nog meer leuke verhalen te sprokkelen. Samen met Veerle bezoek ik veel musea en tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Daar valt altijd wel iets te rapen, maar een gewoon ‘weetboek’ vonden we te eng.’

EXit: Voor het ‘doegedeelte’ deed Peter beroep op jou, Veerle.

Veerle Jacobs: ‘Als docente beeldende kunst aan de Academie van Geraardsbergen werk ik al 24 jaar met alle leeftijdsgroepen en daar voel ik dat er een grote nood is aan een goed boek. Veel boeken zijn zodanig voorgekauwd dat je er nog weinig kunt aan toevoegen of ze zijn zo inhoudelijk flauw dat het niveau voor de Academie niet hoog genoeg is. Dit boek vult een leemte in. Je kunt met een paar kleine, eenvoudige ingrepen of extra weetjes over techniek een schilderij veel echter, persoonlijker en doortastender maken. Kinderen uit de lagere graad hebben meestal voorgekauwde technieken meegekregen. Om een extra dimensie aan hun werkjes te geven, zijn die opdrachten bij de verhalen gevoegd.’

EXit: Kinderen hoeven niet gezegend te zijn met het grootste schilder- of tekentalent om die opdrachten uit te voeren?

Veerle: ‘Neen, zeker niet. Ze hebben geen voorkennis nodig. Ze vertrekken letterlijk van een leeg blad. Dat maakt het boek net zo toegankelijk voor kinderen: ze krijgen meteen een persoonlijk resultaat.’

Peter: ‘Ze beschikken, na het uitvoeren van die opdrachten in het boek zelf, over een eigen museum. Je kunt dus je eigen museum samenstellen en in huis halen. Ik wil wel aanstippen dat dit geen puur kinderboek is. Ook volwassenen zullen iets hebben aan de verhalen. Er zit ook veel humor in, vaak met een knipoog, en ik heb de specifieke kunsttermen bewust uit de teksten geweerd.’

Veerle: ‘De verhalen blijven pittig met menselijke details. Het is dus geen worstelboek, maar een duurzaam kunstboek voor alle leeftijden. Ik geef ook nog creatieve workshops en daar stel ik vast dat er een vraag is voor workshops waarbij zowel het kind als de ouder/grootouder worden betrokken. De mensen vinden het fantastisch om met hun (klein)kind geboeid bezig te zijn. Ons boek is daartoe zeer geschikt: je krijgt een stukje kunstgeschiedenis mee en je kunt samen de opdrachten uitvoeren.’

EXit: In welk opzicht is het een duurzaam boek?

Veerle: ‘Ik ben de laatste tijd veel bezig geweest rond ecologisch verantwoorde kunst. Vaak stel ik in de Academie vast dat kinderen als ze een foutje hebben gemaakt direct hun blad papier in de vuilnisbak gooien. Vind ik niet leuk. De tips die bij de opdrachten staan, hebben een ecologische toets. Je kunt bijvoorbeeld je eigen verf maken in plaats van potjes industriële verf te kopen. Aangezien je de schilderijen in het boek zelf kunt creëren, gaat er geen extra papier verloren.’

ANTOINE DE CLERCK

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: