Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

December Dance: Ghost Track, een fascinerende reis door twee danswerelden

December Dance 14 verbindt oost en west

Ghost Track van LeineRoebana

 

 

 In 2007 lanceerden het Concertgebouw en het Cultuurcentrum het internationale dansfestival December Dance. Met Sidi Larbi Cherkaoui als curator was de eerste editie meteen een schot in de roos. Vermaarde choreografen als Anne Teresa De Keersmaeker (2009), Akram Khan(2011) en Wim Vandekeybus volgden (2013). In de even jaren verkenden de programmatoren de hedendaagse dansscene van Québec (2008), Centraal-Europa (2010) en Noord-Europa (2012). Met Connecting Asia biedt December Dance 14 van 4 tot en met 14 december een boeiende inkijk in de veelzijdige en fascinerende schoonheid van de oosterse (hedendaagse) danscultuur.

 De slotvoorstelling Ghost Track toont een ragfijn netwerk van oosterse en westerse vertakkingen, in dans en muziek. Choreograaf Harijono Roebana studeerde filosofie, muziek en hedendaagse dans. Sinds 1989 vormt hij samen met Andrea Leine een bijzonder choreografenduo. In Nederland worden ze ‘het koningskoppel van de hedendaagse Nederlandse dans’ genoemd. In Vlaanderen ‘onbekend en onbemind’?

EXit: In Nederland en heel wat andere landen is LeineRoebana een begrip. Enig idee waarom jullie werk in Vlaanderen nauwelijks te zien is?

Harijono Roebana: ’Eerlijk gezegd, ik weet het zelf ook niet. Misschien omdat wij een heel eigen danstaal hebben ontwikkeld die moeilijk aansluiting vindt bij het gangbare Vlaamse danslandschap?’

EXit: Wat is zo specifiek aan het dansvocabularium van LeineRoebana?

Roebana: ’Ons werk legde een heel parcours af. We ontwikkelden een eigen bewegingstaal, een andere benadering van symmetrie, ritme en compositie. Pure, lichamelijke dans maar wel met een soort bokkigheid. Een bewegingstaal waar letterlijk een hoek af is en met muziek die schuurt. Toen ik dans studeerde, zette het postmodernisme de toon. Wat ik op school leerde, probeerde ik van meet af aan te verbinden met mijn grote liefde: muziek, van klassiek tot hedendaags. Ik zocht een manier om de verdiensten van de traditie te verzoenen met vernieuwing en experiment. De moord op Theo van Gogh in 2004 was erg confronterend en deed ons nadenken over de essentie van het mens-zijn. Wij voelden de nood om persoonlijker en directer te zijn en wilden een grotere betrokkenheid met het publiek. Livemuziek moet de werkelijkheidservaring en die unieke lichamelijkheid maximaliseren.’

EXit: Ook in ’Ghost Track’ speelt livemuziek een heel centrale rol?

Roebana: ‘De ontmoeting van de acht dansers – vijf Europees geschoolde en drie in Indonesië opgeleide dansers, wordt versterkt en verrijkt door de muzikale composities van de Indonesische muzikant Iwan Gunawan en het gamelan-ensemble. Een gamelanorkest bestaat voornamelijk uit slaginstrumenten. Gamelan sluit aan bij de Indonesische volksmuziek en is vooral in Centraal-Java heel populair. De componist vermengt traditionele klanken met afwijkende instrumenten en zelfs met elektronica. Op die manier bouwt hij een compleet nieuw geluidsspectrum op. De muziek en de muzikanten gaan in dialoog met de dansers en dat geeft een heel sterke fysieke aanwezigheid. Dat maakt de voorstelling heel gedreven en energiek.’

EXit: Je bent half-Indonesiër. Voelde je op een bepaald moment vanuit je roots de behoefte om deze voorstelling te maken?

Roebana: ‘Aanvankelijk niet. Het was eigenlijk puur toeval. In Nederland wil men via allerlei projecten de culturele ontmoeting met het Midden-Oosten stimuleren en ik zag het wel zitten om hierop in te gaan.Toen mijn vader vanuit Indonesië naar Nederland kwam, heeft hij zijn land en cultuur ver achter zich gelaten. En hij is meer Nederlander dan de meeste Nederlanders geworden. Ik ben westers opgegroeid en had geen enkele band met het land en de cultuur van mijn voorvaderen. Maar sinds kort is Indonesië in mijn leven gekomen en ik ben er nog steeds mee bezig het te ontdekken.’

EXit: Is Ghost Track de gedroomde afsluiter voor een festival dat de ontmoeting en confrontatie met het Oosten centraal stelt?

Roebana: ’Ghost Track toont meer dan een simpel East-meets-West-verhaal. Aziaten en Europeanen hebben veel meer gemeenschappelijk dan wat je op het eerste zicht zou denken. Bij de creatie hebben we heel veel ruimte gegeven aan de dansers en muzikanten. Het was een proces van generositeit en ontmoeting. Elk had zijn eigen inbreng. Heel complexe dingen bleken opeens heel simpel en heel simpele dingen bijvoorbeeld in de manier van bewegen bleken plots heel complex. Zowel de Indonesische als de westerse dansers zijn door deze ontmoeting anders geworden, hun lichaamstaal is rijker, uitgebreider geworden. Ghost Track laat zien dat wanneer oost en west elkaar ontmoeten, de uitkomst nooit eenduidig is en vaak even ongrijpbaar is als het leven zelf.’

SONIA DEBAL

December Dance: elke dag, nog tot 14.12, info: http://www.decemberdance.be

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: