Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Van MA tot MOODS!

Van MA tot MOODS! 

We can dance

 

Wie de voorbije zomer de Brugse evenementenkalender in de praktijk bracht, heeft zich niet verveeld. Het zwaartepunt lag, als steeds, in de voorbije augustusmaand, met de eerste (?) editie van het stadsfestival MOODS!en het tiendaagse MAfestival, de hoogmis van de Oude Muziek.

MOODS!, de nieuwe naam voor Klinkers, was eventjes voer voor taalpuristen, maar daar trok het publiek zich niets van aan. Inhoudelijk was dit een sterke editie. De affichetoppers Suzanne Vega en Babylon Circus vulden het Burgplein tot in de uithoeken, de minder bekende Sophia en The Magic Numbers zagen een behoorlijke opkomst. De twee betaalconcerten, Nils Frahm en Melanie De Biasio op het Gruuthuseplein, verkochten op voorhand vlot uit. Buika maakte op MOODS! haar première met een sterk en emotioneel gekleurd concert, Melanie De Biasio demonstreerde waarom ze begin juli op Werchter stond en met Eels door Europa toerde. Nils Frahm, veelzijdig met intimistische pianostukjes tot ‘een spacy keyboardsound’, staat voor de grote doorbraak, maar kreeg (een kwartier lang ) af te rekenen met een rondcirkelende politiehelikopter en luide Deense voetbalsupporters. Het drukte de pret niet, Frahm zag er zelfs ‘grootstadallures’ in. Waar deze stad al niet van beschuldigd wordt….

MA, het tweeletterwoord voor Musica Antiqua, had zwaar geïnvesteerd in een originele affiche en een navenante festivalformule, en dat heeft andermaal gerendeerd. Met 17.000 bezoekers scoorde men dit jaar zelfs beter dan met de feesteditie van vorig jaar. Toch zijn het als steeds de bekende namen die zalen doen vollopen, zoals de hier gekoesterde Jordi Savall die ruim 1000 man op de been bracht met zijn nochtans intieme consortmuziek. Ook de Messe de Nostre Dame van de 14de eeuwse componist Guillaume de Machaut , een middagconcert in de Sint-Annakerk, was een publiekstopper, terwijl de jazzversie van Robin Verheyen van diezelfde de Machaut een uitverkochte De Werf opleverde. Daarnaast blijft het Concours talent uit de hele wereld aantrekken (Bruggeling Beniamino Paganini haalde de halve finales) en de (gratis)Fringe-concerten zijn een graag geziene nieuwkomer. Spijts het hondenweer namen alsnog 700 muziekliefhebbers deel aan het slotevenement Vélo Baroque. Volgend jaar speelt MA van 31 juli tot 9 augustus.

WECANDANCE tenslotte, in De Standaard ‘de verfrissendste nieuwkomer in het festivallandschap’ genoemd, lokte enkele duizenden liefhebbers die zich op het strand van Zeebrugge konden laven aan beats en psychedelische rock , aangevuld met de kookkunsten van onder meer Sergio The Jane Herman.

Conclusie: de zomer van Brugge verdient een pluim en een herhaling.

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: