Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

De metamorfose van Guillaume de Machault

Robin Verheyen z-w 3

 

Dat saxofonist en componist Robin Verheyen – die sinds 2006 heeft gekozen voor New York als uitvalsbasis – een bijzonder actief en bovendien zeer avontuurlijk muzikant is, mag gerust als een understatement worden gelezen. Slechts enkele weken nadat hij op Gent Jazz met een nieuwe groep aantrad (TaxiWars, waarin o.a. ook Tom Barman), brengt hij op 5 augustus in Brugge de première van alweer een ander project waarvoor hij zich dit keer baseert op het oeuvre van een Franse componist uit de 14de eeuw.

“The Modern Sound of Guillaume de Machaut”, in het kader van het MAfestival (titel dit jaar: “Metamorfosen”), kwam tot stand omdat er volgens directeur Thomas Bisschop – zoals in Exit 236 aan Luc Fossaert toegelicht – “linken te leggen zijn tussen de muziek van hier en nu”. Met in het achterhoofd het besef dat “het publiek voor dergelijke experimenten eerder beperkt is”, werd gekozen voor een samenwerking met De Werf, meteen ook de locatie voor dit concert dat gewis grote nieuwsgierigheid wekt. Mogelijke twijfel of er voor een hedendaagse (jazz?)adaptatie van letterlijk eeuwenoude muziek wel voldoende belangstelling zou zijn, is nu al verdampt: bij verschijnen van deze aankondiging zijn vrijwel alle tickets aan de man en vrouw gebracht. (PJG)

Dinsdag 05.08 om 20.00 uur in De Werf

Vooraf, om 19.00 uur, wordt Robin Verheyen geïnterviewd door Stef Grondelaers

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: