Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Prenten van Hendrick Goltzius en tijdgenoten in Arentshuis

 Tentoonstelling Virtuoos Maniërisme

 

Virtuoos maniërisme

Evelien De Wilde en Virginie D’Haene (foto Sarah Bauwens)

 Nog tot 19 oktober kunt u in het Arentshuis (Dijver) terecht voor de boeiende tentoonstelling Virtuoos maniërisme, prenten van Hendrick Goltzius en tijdgenoten uit het Groeningemuseum. In deze collectiepresentatie staan de prenten van de laat 16de-eeuwse Noord-Nederlandse graveur Hendrick Goltzius centraal. Het gaat om een presentatie van een 80-tal prenten afkomstig uit het Prentenkabinet van het Groeningemuseum.

De tentoonstelling bestaat uit twee luiken. In het ene luik, Goltzius invenit, fecit et excudit, komen de prenten aan bod die Goltzius zelf ontwierp, vervaardigde en/of uitgaf. Er worden in hoofdzaak prenten getoond uit de periode (1586 – 1590) waarin Goltzius zich ontpopte tot één van de protagonisten van het noordelijke maniërisme. Goltzius’ verwrongen lichaamshoudingen, overdreven gespierde lichamen en zwellende graveerlijnen zijn beeldbepalend voor de vormentaal van deze graveerstijl in de Noordelijke Nederlanden.

Het andere luik van de tentoonstelling focust op het werk van kunstenaars uit de nabije omgeving van Goltzius: het graveerwerk van zijn leerlingen Jacques de Gheyn II, Jan Muller en zijn stiefzoon Jacob Matham en ontwerpen van zijn Haarlemse collega’s, Karel van Mander en Cornelis Cornelisz. van Haarlem. Ze tonen de grote invloed van Goltzius’ opgeblazen spiermassa’s en zwellende lijnen op zijn omgeving.

De tentoonstelling is het werk van Evelien de Wilde en Virginie D’Haene. Beiden zijn door de Brugse musea aangenomen om de omvangrijke collectie prenten van het Groeningemuseum (15.000 prenten en 4.000 tekeningen)  te ontsluiten en aan de buitenwereld te tonen. Zo hebben ze de Brugse prentencollecties geïnventariseerd en online raadpleegbaar gemaakt op de website van de Vlaamse Kunstcollectie. Daarnaast publiceren ze geregeld studies over ongekende deelcollecties binnen de verzameling.

Waarom een tentoonstelling over Hendrick Golzius?  

 ‘Hendrick Goltzius was een van de belangrijkste, meest invloedrijke Noord-Nederlandse graveurs uit de zestiende eeuw. Hij is verantwoordelijk voor de introductie van het maniërisme (late renaissance) in de Noord-Nederlandse prentkunst. Hij ontwikkelde een nieuwe graveertechniek die grote navolging kende. Zijn prentenbedrijf doorbrak  het Antwerpse monopolie op de productie van prenten. In zijn latere werk ging hij de confrontatie aan met grootmeesters uit het genre als Albrecht Durer en Lucas Van Leyden. Het Groeningemuseum bezit een zeventigtal prenten van Hendrick Goltzius die in een bijzonder goede staat verkeren.’

Bestaat er geen verwarring met de Brugse Hubert Goltzius?

 ‘Er waren inderdaad nog enkele familieleden actief in de prentenwereld, waaronder Hubert Goltzius, een neef van de vader van Hendrick Goltzius. Deze had een drukkerij in Brugge. In 1983 wijdde de Brugse Musea een tentoonstelling aan zijn werk.’ (LF)

Virtuoos Maniërisme, Arentshuis Dijver 16, tot 19 oktober. Van di. tot zo. www.museabrugge.be

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: