Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Het bizarre universum van Paul Joostens in MuZEE

Joostens

 

Geboren in 1889, gestorven in 1960, Belgisch schilder, dichter, objectkunstenaar, Franstalige bourgeoisie: heel veel meer is niet geweten over het leven van deze teruggetrokken levende kunstenaar die na zijn studies deel uitmaakte van de Antwerpse avantgarde. Hij omarmde zowel het symbolisme als het kubisme en experimenteerde met dadaïstische collages en objecten gemaakt uit wegwerpmaterialen. Deze collages zijn pas na zijn dood bekend gemaakt, maar tonen, volgens kenners, ‘de essentie van zijn werk’. Blikvanger is de grote collage ‘De maharadja in de haven’ dat ooit versneden werd, en nu voor het eerst weer is samengevoegd.

Episode 1 in Mu.ZEE gaf een overzicht van de tekeningen en schilderijen, episode 2 is gewijd aan de collages en assemblages. Met deze kunstwerken vestigt Joostens zijn reputatie als vertegenwoordiger van de internationale avant-garde in België. De Belgische geschiedenis van de avant-gardecollage begint in zijn atelier anno 1917. Daar experimenteert hij met de collagetechniek die de kubisten en dada-kunstenaars introduceren in de moderne kunst. Rond 1919 reist Joostens enkele keren naar Parijs, waar hij zich vooral laat inspireren door het speelse en ongerijmde karakter van dada. Joostens blijft wel een anarchist en individualist in hart en nieren. Nooit verbindt hij zich aan een kunstenaarsgroepering of internationale stroming. Hij ontwikkelt een persoonlijke en veelzijdige vorm van dada waarin hij collages en assemblages creëert uit diverse en ongebruikelijke materialen. Zijn kunstwerken vertellen verhalen waarin geen onderscheid bestaat tussen cinema’s en kathedralen, filmsterren en Madonna’s, dada en gotiek. (LF)

Cinema Joostens,nog tot 14 september in Mu.ZEE (Romestraat 11, Oostende). Info http://www.muzee.be

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: