Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Gilbert Isbin, de liefde voor de luit

Isbin

Foto Paul Willaert

 

‘De kick een compositie te hebben afgewerkt, is enorm!’

 In ‘Brupop!’ zijn aan de muzikale loopbaan van gitarist/luitspeler en componist Gilbert Isbin maar liefst 7 pagina’s gewijd. EXit zocht hem thuis op, o.a. geïntrigeerd door de vraag hoe de luit als instrument uiteindelijk zijn grote liefde is geworden.

Gilbert Isbin: ‘Als beginnend gitarist speelde ik stukjes van o.a. John Renbourn die toen al oude muziek bracht op steelstring gitaar. Toen ik Julian Bream op luit ontdekte, wilde ik dat ook kunnen. In tal van groepen verzeild geraken veroorzaakte uitstel, maar op een bepaald moment heb ik de knoop doorgehakt. Lieven Misschaert, oud-leraar luit van het Stedelijk Conservatorium Brugge en een pionier op gebied van de luitmuziek in België, toonde zich, toen ik hem contacteerde, heel enthousiast. Hij heeft me de voornaamste luittechnieken aangeleerd. We hebben een tweetal jaar als duo oude en contemporaine luitmuziek gespeeld. Omdat er nauwelijks een repertoire van hedendaagse luitmuziek bestaat, ben ik maar zelf composities beginnen te schrijven. Veel van mijn luitwerken zijn uitgegeven door de wereldvermaarde UK Lute Society.’

EXit: Hoe verklaar je die grote interesse voor jouw composities?

Isbin: ‘Ik gebruik pure luittechnieken, maar in een modern vocabulaire. Dus niet “in de stijl van”, maar volledig origineel, hedendaags werk, dat niettemin toegankelijk is. Hoewel er veel minder luitspelers zijn dan gitaristen, merk ik behoorlijk wat interesse. Zo brengt de nog jonge virtuoze Griekse luitist Stathis Skandalidis volgend jaar een cd met composities van mij uit. Hij speelt op een bijzonder hoog niveau zowel oude als hedendaagse luitmuziek. Muzikanten als hij zijn de toekomst van de luit. Nog een illustratie: 3 Nick Drake arrangementen in mijn stijl die ik op Django – website met voor 99% oude muziek – heb gezet, zijn in korte tijd al 700 keer gedownload. Dat is ontzettend veel en bewijst dat er belangstelling is voor vernieuwing in de luitmuziek.’

EXit: Als zich ooit de keuze opdringt, componeren of optreden?

Isbin: ‘Componeren (en studeren!) krijgt steeds meer voorrang: de kick een stuk afgewerkt te hebben is enorm! Het podium mis ik steeds minder: optreden is leuk, maar naar mijn gevoel heb ik indertijd te veel tijd moeten verspillen aan zaken – zoals egotoestanden – die me afhielden van puur met muziek bezig zijn. Tweemaal per jaar op tournee met Scott Walton, waarbij we zowel Europa als de VS aan doen, is voor mij meer dan perfect.’

EXit: Vanwaar die chemie met Walton?

Isbin: ‘Scott heb ik leren kennen in 2006 in L.A. toen ik samen met violist Jeff Gauthier een cd opnam en we er een bassist bij wilden. Die samenwerking leidde later tot een reeks duo-optredens in de omgeving van San Francisco en L.A. en resulteerde in de cd ‘Recall’ waarop zowel composities als improvisaties staan die we nadien hebben uitgeschreven. We hebben sindsdien al enkele tournees achter de rug (VS en Europa). Tijdens de concerten vertrekken we van composities waarop we improviseren – de normaalste zaak tijdens de Renaissance – wat zeer ver kan gaan. Scott kan dat ontzettend goed en net als voor mij is voor hem de melodie zeer belangrijk. Er is altijd een vorm van melodisch denken. We proberen steeds een verhaal te vertellen, spelen in dienst van het thema, de sfeer die het stuk uitademt. We voelen elkaar ongelooflijk goed aan; ik koester echt een voorliefde voor dit duo. We zijn op wereldvlak de enige combinatie van luit en contrabas.’

EXit: Je gaat graag in op uitnodigingen van Parazzar?

Isbin: ‘Zelf heb ik nooit commercieel willen zijn, nooit de behoefte gevoeld tot een “scene” te behoren. In een hokje gestopt worden, impliceert beperkingen, terwijl ik overal heb kunnen spelen. Muziek is voor mij zó belangrijk dat ik nooit bereid ben geweest concessies te doen. Diezelfde filosofie merk ik bij Joeri Hostens: zonder enige vorm van subsidie neemt hij risico’s om optredens te programmeren die uniek zijn in Brugge, veelal zelfs in België, en brengt schitterende dingen.’ (PAUL GODDERIS)

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: