Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Zesde Airbagfestival wordt ‘the best of’

foto Airbag (cover)

Foto Paul Willaert

 

Tot 21 juni, elf exclusieve concerten voor België

Het Brugse accordeonfestival Airbag, opgestart in 2003 en al die tijd uniek in zijn soort in België, biedt gedurende 14 dagen een staalkaart van wat het accordeon vandaag betekent in het brede gamma aan muziekstijlen.  De komende editie is bovendien opgevat als een ‘the best of’ van de vorige vijf edities, focust op jong en oud en zwermt uit naar de deelgemeenten. EXit selecteert uit het omvangrijke programma.

* woensdag 21 mei (20 u.), Stadsschouwburg: De roots van Renato Borghetti, een grote naam, liggen bij de gauchos van het uiterste zuiden van Brazilië. Hij hult zich graag in de typische klederdracht van de Braziliaanse cowboys en bespeelt de gaita ponto, een typische Braziliaanse accordeon. Daardoor klinkt zijn instrument steviger en dieper dan een normale accordeon.

* vrijdag 23 mei (20 u.), Stadsschouwburg: AccordeonisteSharon Shannon rekent zowat iedereen in de Ierse muziekindustrie tot vriend en/of bewonderaar. Dame met klasse. Ze speelde onder andere met Bono, Sinéad O’Connor, Jackson Browne, Mark Knopfler, The Chieftains en Willie Nelson. Voelt zich thuis in de meest uiteenlopende genres: van traditionele volksmuziek, country en cajun tot klassiek, hiphop en rap. In het voorprogramma: vijf jonge dames uit Wales die een coole bries door de Welshe volksmuziek jagen.

* zaterdag 24 mei (20 u.) Stadsschouwburg: Concertino, virtuoos Roemeens accordeonorkest en absolute top. Weinig instrumenten zijn zo prominent aanwezig in de talrijke muzikale tradities tussen Oekraïne en Afghanistan, dan het accordeon. De accordeonisten van Concertino verenigden zich tot de een uitmuntende accordeonband die in korte tijd de erkenning kreeg als ‘Accordion World Champion Orchestra’.  

* donderdag 29 mei (20 u.), Spiegeltent (Kruisvest): Joaquin Diaz. Na vijf edities staat eindelijk de merengue op het programma, de traditionele muziek- en dansstijl uit de Dominicaanse Republiek, ooit geïntroduceerd door de Afrikaanse slaven rond 1850. Begin 19de eeuw gold de merengue als de dans van de arme klasse. Maar toen dictator Rafael Trujillo naar de merengue greep als een van zijn belangrijkste propagandamiddelen, brak het genre ook internationaal door.  Diaz’ repertoire combineert traditionele en originele klanken, gestuwd door een verbazingwekkend ritme en een duivelse percussie.

Airbag in cijfers  

De eerste Airbag liep in 2004, bracht 30 concerten en 2 tentoonstellingen, lokte ongeveer 40.000 mensen uit hun (spiegel)tent. Met een budget van 240.000 euro werd gemikt op een breed publiek. De tweede editie, 2006, sloeg minder aan met slechts 16.000 toeschouwers, wegens enkele evidente oorzaken. In 2008, derde editie en goed voor 14.000 bezoekers, werd de programmering lichtjes afgeslankt. De vierde editie in 2010 kampte met kalenderproblemen en een overvolle affiche, maar het publiek lustte het wel. De jongste editie van 2012 beperkte de concerten tot een kortere periode, breidde uit met tentoonstellingen, theater, cursussen en een masterclass. Aan de kassa telde men 29.000 toeschouwers.  De vijf edities samengeteld komt het Cultuurcentrum uit op 110.000 muziekliefhebbers. Dit jaar wordt Airbag, stevig verankerd in de Brugse cultuurkalender, door de Stad gesteund met een budget van 130.000 euro. (LF)

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: