Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Zahir Collective & Alan Bern in De Werf

10070455045_0fe5f9eab2_o

De Werf is de gehele week het laboratorium voor een experiment waarvan het resultaat op vrijdag 11 april aan een publiek wordt getoond. De stapel achtergrondinformatie die aan eXit werd bezorgd, herleiden wij tot de essentie.

Hoewel vrije improvisatie een eindeloos gamma aan mogelijkheden biedt, appelleert dit concept tot op heden niet aan een groot publiek. Ook muzikanten zelf vinden er vaak moeilijk hun weg. Een van de redenen is ongetwijfeld de misvatting als zou vrije improvisatie gewoon impliceren dat alle (geschreven èn ongeschreven) regels – die net maken dat men elkaar kan begrijpen – volledig overboord worden gegooid. Deze fout heeft als noodlottig gevolg dat zelfs geschoolde muzikanten en luisteraars soms volledig het raden hebben wat de bedoeling is.

Alan Bern, virtuoos muzikant (diploma klassieke piano, kamermuziek en jazzpiano) en bovendien bijzonder erudiet (doctoraat in de filosofie, een master in musicologie) denkt o.a. over zaken als deze al heel lang na. Real Time Composition (RTC) heet het antwoord dat hij voor het bovenvermelde probleem van communicatie in vrije improvisatie in de loop der jaren ontwikkeld en verder uitgewerkt heeft in de talloze lessen en workshops die hij over de hele wereld heeft gegeven. Uit de canon van de klassieke muziek heeft hij na uitvoerige analyse een aantal formele regels gedistilleerd, die kunnen worden aangeleerd en ingeoefend door muzikanten. Die regels zijn geen beperking van de totale vrijheid, maar creëren integendeel een kader waarbinnen de muzikanten elkaar op elk moment begrijpen en waarbinnen muzikale gebeurtenissen zinvol kunnen worden geïnterpreteerd. Het aanleren van deze taal vergroot de vrijheid in plaats van ze te verkleinen.

Het is deze man die werd aangetrokken door Nicolaas Cottenie (viool, altviool), voorzitter van de vzw Artist Support. Gedurende een ganse week zal Bern in De Werf Zahir Collective (naast Cottenie verder Thomas Jillings, saxen; Sep François, vibrafoon, marimba en   percussie; Edmund Lauret, gitaar; Ruben Lamon, contrabas; Egon Loosveldt, drums) begeleiden.

Het doel is dubbel: de zes jonge muzikanten de kans geven de RTC-techniek aan te leren en ermede aan de slag te gaan; een aantal composities en arrangementen van Nicolaas Cottenie en Alan Bern uitwerken. Composities die binnen het hedendaagse jazzidioom zoeken naar de overlappingen met muziek uit andere culturen, want Bern is ook overtuigd dat het slopen van de muren tussen die verschillende muzikale culturen, met elk hun traditie van improvisatie, een van de belangrijkste ontwikkelingen in het huidige muzikale landschap is. Een belangrijk onderdeel van de workshops wordt dan ook Zahir Collective onder te dompelen in het bad van die talrijke andere, veel minder vertrouwde vormen van improvisatie en die nieuwe improvisatietechnieken aan te leren.

Op vrijdag 11 april kan met het eindresultaat van deze week leren improviseren worden kennisgemaakt tijdens een concert in De Werf. De betrokkenheid van Alan Bern hoopt men daarna te kunnen verzilveren  in een aantal optredens in Duitsland,  Nederland en Frankrijk wat dan weer bijdraagt aan de internationale uitstraling van wat in België muzikaal gaande is.

De opname van een cd moet het sluitstuk vormen van dit project, maar is meteen ook een  begin want een visitekaartje dat men kan voorleggen met het oog op een plaats op Europese podia voor jazz en wereldmuziek. (PJG)

Vrijdag 11 april om 20.30 uur – info en tickets: www.dewerf.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: