Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Exit sprak met Burgemeester Renaat Landuyt

foto RL

Foto Paul Willaert

Ik wil waken over de kwaliteit en de spreiding van de cultuur’

Het vertrouwde rustieke ‘kabinet van de burgemeester’ is vandaag een versoberde, geheel witgeschilderde ruimte  met het geërfde bureau en enkele stoelen. Net voldoende voor een gesprek over 15 maanden ‘Burgemeester en Schepen van Cultuur’.

Burgemeester, u bent reeds meer dan 15 maanden Schepen van Cultuur. Bevalt het een beetje?

‘Zeker, cultuur is een plezier in Brugge. Bovendien is Brugge de enige centrumgemeente die zo zwaar inzet op cultuur  en die sterke ‘poten’ heeft. Er is de museumlijn, sterk op zich, het Cultuurcentrum, Brugge Plus , externe spelers zoals de Werf, Cactus en Het Entrepot dat je ook dichter bij cultuur mag onderbrengen. Conclusie, we zijn hier rijk bedeeld.’

‘Maar, cultuur is hier administratief zeer vreemd uitgebouwd. In andere steden heb je een ‘directeur cultuur’, hier heb je wel een ‘beleidscoördinator’ (LF. Steven Slos), maar is er een grote onafhankelijkheid gegroeid zoals bijvoorbeeld bij de Musea. Het hele veld een beetje herordenen zou zeker geen kwaad kunnen. Er is hier enorm veel aanwezig, maar het loopt allemaal naast elkaar. Vandaar onze beleidsambitie om te gaan stroomlijnen. Wij beschikken immers niet over een overkoepelende cultuuradministratie. De Dienst Cultuur? Ja, maar zij tekent voor feesten, subsidies en uitleenmateriaal, het Cultuurcentrum is een semi-zelfstandig orgaan, Brugge Plus doet vooral uitvoerende taken en de Musea hebben een eigen administratie. Conclusie: op termijn moet deze situatie uitmonden in één gestroomlijnde organisatie.’

Waaruit bestaat uw ambitie als Schepen van Cultuur?

‘Mijn ambitie was tweeërlei: de communicatie stroomlijnen en hedendaagse kunst in deze stad stimuleren. Er zijn hier veel goede producten aanwezig, maar ze moeten beter verkocht worden. Elk werkt hier vanuit zijn eigen niche en met eigen contacten. Ik breng mensen samen zoals nu met de voorbereiding van de Triënnale 2015. Ik doe de spelers samenwerken, mijn rol is die van de coördinator.  Ik bepaal geen inhouden, maar ik wil wel waken over de kwaliteit en de spreiding van de cultuur. En spreiding betekent hier ook zo toegankelijk mogelijk, en zo goed mogelijk gecommuniceerd.’

 

HET VOLLEDIGE INTERVIEW LEEST U IN EXIT APRIL

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: