Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

‘Het leven van Porter is een kunstwerk op zich’

Kurt Van Eeghem

 

In 2014 is het 50 jaar geleden dat Cole Porter overleed. Concertgebouw Brugge brengt hulde gedurende een driedaags festival, met Kurt Van Eeghem als master of  ceremony voor de slotavond.

 

Exit: Wat maakt hem voor u zo bijzonder?

Van Eeghem: ‘Porter schreef tekst èn muziek, veel van zijn collega’s deden dat niet en konden dat ook niet. Je moet het niet onderschatten, een dubbeltalent hebben in twee zo verschillende disciplines. Hij was in beide de absolute meester, zijn songs zijn melodische hoogstandjes die telkens verrassen omwille van uitwerking, vernieuwing en arrangement. De woorden voegt hij niet toe, zij zijn de basis en creëren mee de melodie. Hij schrijft een poëzie die nooit eenduidig is, de onderwerpen beschrijven gemoedstoestanden die velen aanspreken omwille van hun universaliteit maar hij laat ze tot bloei komen in prachtige en krachtige zinnen. Nooit banaal, altijd in metrische en prosodische perfectie en elke lettergreep krijgt zijn eigen noot in de score. Dat laatste is het echte geheim: doordat hij woord en muziek zelf kan samenbrengen, kloppen zijn songs zoals geen ander dat in dat tijdvak heeft gedaan.’

Exit: Is de teneur wel altijd zo “opgewekt”: Porter had noodgedwongen een verborgen kant.   

Van Eeghem: ‘Het leven van Porter is op zijn minst een kunstwerk op zich. Dit kleinkind van de rijkste man van Indiana wilde muziek maken, opa vond dat het iets anders moest zijn. Hij trok naar Yale University maar bleef muziek maken en schreef toen al tientallen songs. Tweede contradictie: hij was homoseksueel èn getrouwd: een verstandshuwelijk met een ontzettend intelligente en erudiete vrouw die zeer goed thuis was in de kunstwereld. Het echtpaar onderhield contacten met de grootste schrijvers, schilders en componisten van hun tijd. Ze bewogen zich in de hoogste kringen en gezien het geld bleef binnenstromen – Cole was enorm populair – werden de meest exuberante feesten aangericht in Parijs, Venetië, New York en Hollywood. Tot slot was er het tragische ongeval waardoor Cole uiteindelijk een been verloor. Ook dit is min of meer contradictorisch: de man die verliefd was op de liefde, het mannelijke lichaam adoreerde, moest als een gehandicapte verder leven. Als je goed luistert naar zijn songs hoor je al die lagen doorklinken.’

Exit: Uw uitgesproken favorieten in dit indrukwekkend songbook vol klassiekers?

Van Eeghem: ‘Ik wil geen keuze maken, dat heeft de tijd gedaan en ik ben het niet altijd eens met wat de tijd deed. Sommige van zijn beste songs zijn daardoor ondergesneeuwd geraakt. Als ik toch één absoluut meesterwerk wil kiezen noem ik ‘Ev’ry time we say goodbye’: een voorbeeld hoe hij met een tragisch gegeven een monument van schoonheid kan bouwen. De muzikale opbouw van deze song kan moeiteloos de vergelijking met de grote ‘liedcomponisten’ uit de klassieke wereld doorstaan.’

 

Exit: Wie van de ettelijke uitvoerders doet hem naar uw smaak het meest eer aan?

Van Eeghem: ‘Zoals bij alle groten zijn er honderden uitvoerders die zich geroepen voelen zijn werk te vertolken. Veel songs zijn jazzstandards geworden wat ook nog eens zorgde voor een lawine aan interpretaties in die wereld. Een voorbeeld: Sinatra heeft volgens mij schitterende vertolkingen opgenomen maar Porter zelf was het daar zelf niet mee eens omdat Sinatra zich niet altijd strikt aan de tekst hield. Zo zie je maar, veroordelen is een heikele kwestie, ophemelen ook. Gewoon genieten van een mooie uitvoering en daarbij de eigen, liefst goede, smaak volgen is de enige manier om het werk van de vertolkers te benaderen.’

Exit: Op de slotavond is er ook een nieuwe documentaire?

Van Eeghem: ‘Het programma in het Concertgebouw is tweeledig. We gaan songs horen gezongen door Wilfried Van den Brande, ik ga op een duidende manier het leven van Porter overlopen, we krijgen ook getuigenissen en tapdans te horen en te zien. Alles verpakt in een ‘laid back’ sfeer met een uitstekend combo en een heldere structuur. Het tweede deel is een film over Porter, waarin ik even verschijn, en die zijn première beleeft. Die documentaire wil een zorgvuldig opgebouwd beeld geven van de grootmeester en ik kijk, samen met u, uit naar het resultaat.’ (PJG)

Concertgebouw Brugge, 13-15 maart – www.concertgebouw.be

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: