Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Christine Comyn: ‘Ik leef voor schoonheid’

Christine Comyn

Christine Comyn (Foto Stijn Vos)

Tentoonstelling in Absolute Art Gallery

In wat voorheen de (getraliede) directeurswoning van de gevangenis ’t Pandreitje was, heeft vandaag de Brugse kunstenares Christine Comyn haar hagelwitte atelier, boordevol gestouwd  met talloos veel portretten en figuren. Comyn schilderde zich in 2010 in de aandacht met haar portrettenreeks rond de tragische figuur van Marie-Antoinette, een van de vele prominente slachtoffers van de Franse Revolutie.

EXit: Was ‘Beroep: kunstenaar’ de ultieme droom?

Christine Comyn: ‘Nee, het was niet mijn bedoeling, maar ik heb wel altijd ‘getekend’. Ik heb grafiek gestudeerd in Sint-Lucas (Gent) en werkte nadien een tijdje als illustrator bij Uitgeverij Lannoo. Uiteindelijk mocht ik aan de Academie van Tielt aan de slag als lesgeefster. Dat heb ik volgehouden tot in 1997. Het was een boeiende periode en het contact met de studenten werkte zeer inspirerend. Maar op veertigjarige leeftijd heb ik de definitieve stap ‘naar vrijheid’ gezet.’

‘In de beginfase werkte ik uitsluitend figuratief en picturaal. Overwegend vrouwenfiguren. Nadien evolueerde ik naar thematisch werk. Ben dan ook de geschiedenis van de 18de en de 19de eeuw in gedoken, en daaruit is het project rond de figuur van Marie-Antoinette voortgekomen.’

EXit – Hoe bent u bij het onderwerp Marie-Antoinette gekomen?

Comyn: ‘Toen ik een biografie van Stefan Zweig, een groot auteur, las over Marie-Antoinette ,was ik enorm aangegrepen door deze figuur. Vooral door het extreme leven dat ze geleid heeft als laatste koningin van Frankrijk. Aanvankelijk was ze zeer geliefd, ze was ook zeer frivool en naïef. Naarmate ze ouder werd en heel wat te verduren kreeg, veranderde ze totaal van karakter. Die metamorfose sprak me geweldig aan. Daaruit is de tentoonstelling in Versailles en het bijbehorend boek voortgekomen.’

EXit: Schoonheid krijgt bij u een aparte invulling.

Comyn:  ‘Die is er vooral gekomen door mijn voorliefde voor het Victoriaanse Engeland  en de invloed van figuren daarin als John Rusking. De kunst in het 19deeeuwse Engeland verschilde grondig van het Franse impressionisme en werd gedomineerd door de voorliefde voor l’art pour l’art en het plezier van het schilderen op zich, los van het onderwerp. Ik vond mij daar geheel in terug. Ook vandaag nog voel ik mij een estheet, ik leef voor schoonheid in de ruime betekenis ervan. Het zintuiglijke speelt daarin een grote rol.’

 EXit: U bereidt nu een groots kunstproject voor in opdracht van Prins de Mérode?

Comyn: ‘Het project heet ‘Derrière la façade’ en moet een artistieke ode worden aan de geschiedenis en het imago van dit adellijke geslacht. Het familieverhaal dient daarbij als uitgangspunt, maar laat ons verder geheel vrij in de invulling ervan. Samen met enkele medewerkers bestuderen we nu het 700 meter tellende archief, om van daaruit het volledige interieur van het kasteel (in Westerlo) te gebruiken als decorum.’

EXit: Wat toont de tentoonstelling in Absolute Art Gallery?

Comyn:  ‘Vanuit die kasteelopdracht kwam ik terecht bij de expressie van dansende en bewegende vrouwenfiguren. Ik had vroeger al dansende figuren geschilderd, en ik ben op dat élan verder gegaan. Ik beoog hier veel expressie, contrasten tussen licht en donker, meestal rudimentair geschilderd, zonder veel details. Het is een spel geworden met verf en kleur en snel aangezet, want het moest er meteen bovenop zijn. En het was bovenal heel leuk om te doen.’ (LF)

Info: Christine Comyn in Absoute Art Gallery (Dijver) tot 17 november. Gesloten op woensdag. http://www.absoluteartgallery.be

 

Een Reactie op “Christine Comyn: ‘Ik leef voor schoonheid’

  1. stijnvos 05/11/2013 om 17:46

    Dit is op Stijn Vos herblogd.

    Like

%d bloggers liken dit: