Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Dertig jaar Pia Burrick in Garemynzaal

Pia Burrick

Pia Burrick (Foto Stijn Vos)

Tot 6 november is de Garemijnzaal (Markt) de kunstig aangeklede thuishaven voor  de glaskunst van Pia Burrick, die hiermee een overzicht biedt van dertig jaar kunstig vakmanschap met glas, lood en andere materialen. Een gesprek in haar atelier in Fort Zevenbergen onthult een wereld van honderden soort glas, lood in alle formaten en duizend stukjes prullaria die allemaal een plaatsje krijgen in haar vrij werk.

Pia Burrick timmert al dertig jaar aan de weg en die rijke oogst aan creaties wordt nu samengebracht in een grote overzichtstentoonstelling die ze op eigen houtje georganiseerd heeft op de gelijkvloerse verdieping van het Belfort. Het is een boeiend overzicht geworden met het puur organische werk (figuren en vormen in glas en lood), een selectie van ‘geplaatst werk’ (in privé-huizen, kapellen…), restauraties of reparaties en veel nieuw werk waarin fotografie en grafiek een bepalende rol spelen en waarmee ze puur artistiek wil excelleren. Voorts een aantal ‘schilderijen op glas’ waarbij geput wordt uit de wereld van alledag en werken met lood in de hoofdrol . Veel ruimte wordt ingenomen door conceptuele installaties zoals de 32 gedumpte dakvensters van weleer die elk het woordje ‘licht’ in een andere taal opgedrukt kregen. De tentoonstelling wil een eerlijk beeld bieden van haar carrière: ‘Ik doe geen commerciële toegevingen voor de tentoonstelling’, klinkt het zelfzeker.

Pia Burrick: ‘Mijn werk bestaat uit vier facetten. Vooreerst glasramen ontwerpen in functie van architectuur, al of niet in opdracht. Het is zeer gevarieerd en ook wel ‘geestig’ werk. Daarnaast geef ik nog twee avonden ‘glaskunst’  in de Stedelijke Academie en de kinderacademie op woensdagmiddag. De belangstelling voor glaskunst is helaas fel terug gelopen.  De vrijdag reserveer ik voor restauraties of reparaties, maar ik beperk me tot het kleinere werk. Grote kunstzinnige restauraties doe ik niet meer. Tenslotte is er het eigen, meer artistieke werk, dat ik gewoon ‘kunst’ noem, want glaskunst is een begrip met vele ladingen. In de tentoonstelling toon ik meer dan glaskunst.’

‘Mijn keuze voor glaskunst is er eerder toevallig gekomen. Ik studeerde eerst in Antwerpen en nadien in Gent waar ik koos voor ‘monumentale kunst’. Na een moeilijke start won ik een nationale wedstrijd voor glaskunst en dat gaf mijn carrière een boost. Ik kom trouwens uit een architectenmilieu en die contacten resulteerden in broodnodige opdrachten. Na enkele jaren stootten wij per toeval op dit vroegere naaiatelier in Fort Zevenbergen en hier vond ik ruimte en licht om aan de slag te gaan.’

Haar atelier is dan ook een onwaarschijnlijk kluwen van creaties allerhande, glas en lood in talloos veel vormen en kleuren, prullaria rechtstreeks afkomstig uit de meest onwaarschijnlijke vindplaatsen, maquettes van kerken en kathedralen en, uiteraard, een fotografisch overzicht van haar carrière.

De meest gestelde vraag aan Pia Burrick luidt: ‘Heb je nog al je vingers?’ Wie haar aan het werk ziet, vindt dat bepaald geen overbodige vraag. De rest gaat u best zelf zien in de tentoonstelling. (LF)

Info: 30 jaar Pia Burrick, tot 6 november in de Garemynzaal, van 10 tot 18 uur.

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: