Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Commentaar

cover_1-7_redactioneel_226Triënnale voor beeldende kunst

Het stadsbestuur heeft alvast één artistieke lijn getrokken: die van de organisatie van een triënnale, een kunsttentoonstelling met Brugs verleden. In 1968  werd een Triënnale voor plastische kunst in België voor de eerste keer georganiseerd in de stadshallen, een initiatief van toenmalig Schepen van Cultuur Fernand Traen, in samenwerking met de Provincie. Een gereputeerd selectiecomité maakte een balans ‘van de creativiteit van de voorbije drie jaren’  en selecteerde 86 kunstenaars. De oogst sloeg ‘het meer behoudsgezinde publiek’ en ‘de lokale pers’ (zoals de geschiedschrijver opmerkte) met verstomming. Werken van Alechinsky, Raoul De Keyzer, Luc Peire, Dan Van Severen en vooral  van Marcel Broodthaers, Bram Borgart en Jef Geys lokten veel commentaar uit. In 1971 stond de tweede editie, met opvallend veel conceptueel werk, op de affiche. De discussie ging toen vooral over ‘De Zwanen van Brugge’ van Raveel die de vervuiling van de Reien aan de kaak stelde. Pas na veel trammelant mochten ze een tijdje deining veroorzaken aan de Rozenhoedkaai. De derde en laatste editie vond plaats in de Beurshallen en stond in het teken van ‘de voornaamste progressieve bewegingen in de kunst’. Een vervolg kwam er niet meer: de bezoekcijfers voor de derde editie waren ontgoochelend en de onbetaalde facturen stapelden zich op. Pas in 2007 organiseerden Michel Dewilde en Stef Van Bellingen in dezelfde Stadshallen ‘T/rauma*68, de Triënnales revisited’, een artistieke terugblik. Ook benieuwd naar de nieuwe invulling?

Conservatorium

Het Conservatorium is vreemd gegaan en dat is opmerkelijk te noemen. Directeur Wilfried Deroo  vervoegde immers vanaf 1 september het leger gepensioneerden en werd vervangen door… Gunter Carlier.  Deze muzikant stond tot voor kort aan het hoofd van de Akademie van Meise en speelt als vaste trombonist bij Anima Eterna Brugge van Jos Van Immerseel. Een boeiende en uitdagende keuze deze benoeming. Carlier hoopt dat zijn ‘artiestenbestaan’ een meerwaarde zal geven, naast veel begrip voor (afwezige) muziekleerkrachten op tournee. Nieuwe ideeën worden evenmin geschuwd: ‘Ik zou graag een vorm van muziekinitiatie voor kinderen van ongeveer 4 à 5 jaar realiseren’.

BruggeINspraak

Het hertekende stadsmagazine Bruggespraak (dat daardoor BruggeINspraak werd) biedt, naast een portie cultureel nieuws, een beknopte versie van het beleidsplan waarmee het stadsbestuur tot 2018 mooi weer wil maken. Cultuur zit vervat in diverse items. ‘Het stadsbestuur behartigt de belangen van de culturele actoren bij de hogere overheden’ klinkt het beloftevol, ‘er komt een betere signalisatie naar de culturele infrastructuur’ en ‘er komt meer ruimte voor hedendaagse beeldende kunst’.  Over het Toyo Ito-paviljoen is het nieuwe stadsmagazine duidelijk: ‘Moderne architectuur laten beleven in een historische context was de missie van het paviljoen. Ook als het paviljoen straks vertrekt, blijft de missie overeind.’

                                        

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: