Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

17de September Jazz beroofd van headliner

 

De Beren Gieren

De Beren Gieren

 

Programmasamensteller Willy Schuyten moest in het inleidend woord waarmee hij het binnensijpelende publiek verwelkomde, al meteen een ontgoochelende boodschap lassen: in de loop van zaterdagnacht had hij een SMS ontvangen met als onheilstijding dat Wallace Roney en drummer Kush Abadey “have missed their flight out of New York”. Het moet in de uren voorafgaand aan het festival dus verwoed brainstormen zijn geweest hoe het verlies van de headliner op te vangen. Uitkomst was de beslissing om de 3 leden van de groep die wèl in Brugge waren geraakt – pianist, saxofonist en bassist – tóch te laten optreden, met als vierde groepslid en drummer een muzikant van eigen bodem.

Maar eerst was het aan De Beren Gieren om de festiviteiten te openen. Het trio,  aangekondigd als “de beste, spannendste en meest avontuurlijke Belgische jazzgroep van het moment” en winnaar van (o.a.) Jazz Hoeilaart 2012, heeft net een tweede CD klaar die op verschijnen staat, maar zaterdagavond in de stand van De Werf al te koop was. De gebrachte set bestond dan ook voor het grootste deel uit composities van “A Ravelling”, waarbij pianist Fulco Ottervanger regelmatig ludiek uitleg gaf bij titels als “Vakantiebestemming” en “Ontdekking van de materie”. Een zeer sterk concert, dat tot vreugde van velen met twee extra stukken werd verlengd, niet zozeer in de hoedanigheid van bisnummers maar omdat de groep op vraag van de organisatie nog wat tijd moest vullen, zoals Ottervanger openhartig bekende. Bij mijn evaluatie aan het eind van de avond, zou dit concert het sterkst overtuigende en meest beklijvende blijken.

Burgemeester Landuyt klom vervolgens, voor het eerst in het 17-jarig bestaan van September Jazz, het podium op: hij beperkte zich tot benadrukken hoe samenwerking – in dit geval tussen Stad Brugge (Dienst Cultuur), Handelsgebuurtekring Langestraat-Hoogstraat en De Werf – tot een prachtig programma kan leiden. Daarna liet hij – naar eigen zeggen wijselijk – aan presentator Schuyten over om de tweede act aan te kondigen. Deze herhaalde voor de laatkomers hoe het lot deze editie van haar headliner had beroofd en voor welke oplossing uiteindelijk was gekozen: Ben Solomon (tenorsax), Victor Gould (piano) en Rashaan Carter (bas), de 3 wèl aanwezige leden van Wallace Roney Group, zouden toch een set brengen, met als plaatsvervangende drummer Lionel Beuvens. Hoewel amper de gelegenheid gekregen om samen te repeteren, gooide dit kwartet zich vol moed in de strijd, wat zich vertaalde in uitgesponnen versies van standards (o.a. “Milestones” van Miles Davis en “Oriental Folksong” van Wayne Shorter), waarbij vooral bassist Carter behoorlijk indruk maakte. Redder in nood Lionel Beuvens kweet zich uitstekend van zijn niet te onderschatten last minute opdracht, kreeg tijd toegemeten om te tonen wat hij als drummer in zijn mars heeft en werd door pianist Gould tot tweemaal toe met dank overladen. Dit was een concert dat in de eerste plaats deed verlangen om te horen hoe de èchte Wallace Roney Group live klinkt.

Bruut! ten slotte, een Nederlands viertal dat zaterdag pas voor de tweede keer in België optrad, raasde door een verschroeiende set vol uptempo nummers met aanstekelijke grooves, met in de hoofdrollen Hammondorgel en altsaxofoon. De oproep van Willy Schuyten vooraf aan “all you young hipsters”  om de dansvloer voor het podium te komen bevolken, kreeg pas tijdens het bisnummer gehoor. Des te meer ironisch was dat, daar dat laatste nummer qua ritme niet bepaald het meest opzwepende en dus tot dansen aanzettende was.

September Jazz aflevering 17 mocht zich verheugen in een zeer grote opkomst. Nadeel van dat succes was dat wie ècht van de muziek wou genieten, zich maar beter van een plaats op de eerste rijen had zien te verzekeren: het gepraat en gelach van allen die “voor de sfeer” naar De Ganzeveer waren afgezakt en achteraan al dan niet in de buurt van eet- en drankkramen bleven rondhangen, was immers bijna tot op het podium te horen. (PJG)

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: