Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

SHOKUZAI in Lumière: schuld en veel boete

SHOKUZAI Kyoko KOIZUMI from the Scene of Chapter1
Veel hedendaagse bekende regisseurs hebben tijdens hun loopbaan wel eens een productie voor televisie tot stand gebracht; hetzij als een beginnersoefening of als tussendoortje. Ook Kiyoshi Kurosawa vond via de televisie ingang in de filmbusiness, maar hij heeft het medium sindsdien nooit echt de rug toegekeerd. Afgezien van zijn pink films; een categorie van Japanse films van uiteenlopende genres voor volwassenen – vaak verkeerdelijk als zuiver softpornografisch begrepen – en experimentele kortfilms werkte hij al zijn ideeën uit met het kleine scherm in het achterhoofd. Vele daarvan, zoals bv. zijn psychodrama Seance (2000), worden zelfs tot zijn beste werken gerekend.
Met Shokuzai koos de Japanse regisseur Kiyoshi Kurosawa voor een vijfdelige tv-reeks die het hele gamma van genres en verteltonen die hij meester is aan bod laat komen. Gebaseerd op de gelijknamige roman van misdaadschrijfster Kanae Minato, draait de plot rond schuld en boetedoening (‘shokuzai’), een thema dat een belangrijke plaats inneemt in de Japanse cultuur.
In een vijftien minuten durende proloog krijgt de kijker te zien hoe de 9-jarige Emili op de speelplaats van haar school voor de ogen van vier vriendinnen door een vreemde man wordt meegevraagd naar de turnzaal, waar ze even later haar levensloze lichaam terugvinden. Hoewel ze het gezicht van de man hadden gezien,  konden de vier het bij hun verhoor niet beschrijven. Na zes maanden blijft de zaak onopgelost. De moeder van Emili, Asako, roept de meisjes samen en laat hen beloven om de moordenaar te vinden, zoniet zullen ze op gepaste wijze boete doen voor hun fatale nalatigheid. Wat volgt zijn vier episodes die duidelijk maken hoe, vijftien jaar later, de dood van Emili de verdere levensloop van Sae, Maki, Akiko en Yuka lijkt te hebben uitgestippeld. Zo maakt Sae ongewild deel uit van de vreemde fantasie van haar kersverse man; verwerd Maki tot een onbenaderbare lerares die met alle mogelijke middelen wil verhinderen dat zich ooit nog een gelijkaardig ongeluk voordoet. Akiko werd door iedereen – zelfs door haar ouders – ‘een beer’, dom en lelijk genoemd, en wil haar nicht tegen haar pedofiele broer beschermen maar vindt ondanks haar goede bedoelingen geen verlossing. Slechts Yuka lijkt zich als enige te kunnen verzetten tegen de belofte…  Aan het eind van elk hoofdstuk kruist de moeder als wraakengel opnieuw hun pad. In een vijfde en laatste episode brengt de informatie die Asako kreeg van een van de vriendinnen haar terug bij een lang bewaard geheim, wat meteen een heel andere kijk op ‘boetedoening’ oplevert.

Met ingetogen empathie neemt Kurosawa een kijkje in de diepten van de menselijke ziel, waarbij hij toont dat zelfs achter de meest verwerpelijke daad een begrijpelijke menselijke behoefte schuilt. De combinatie van Koizumi’s (Asako) acteerspel en Kurosawa’s vorm- en mysteriegerichte regie doen de duur van de film vergeten.

MICHIEL DEMYLLE

Shokuzai speelt in Lumière op zaterdag 3.8, zondag 4.8, zaterdag 10.8, zondag 11.8 en zondag 18.8

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: