Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Muziekfans verwend op MAfestival (2-11 augustus)

foto Tomas B.

Tomas Bisschop (foto Stijn Vos)

 

Tomas Bisschop: ‘Wij breken een lans voor de artiesten van de toekomst’

In 2008 erfde het (toen nog) jonge duo Tomas Bisschop en Hendrik Storme het Brugse  Oude Muziek-festival Musica Antiqua. Ze kregen de organisatie uit handen van de Brugse familie Dewitte die in de voorgaande tientallen jaren dit festival op de internationale kaart hadden gezet. De kop boven een toenmalig EXit-interview luidde: ‘De vraag is of iedereen onze vernieuwende ideeën zal smaken’.  Die vraag is inmiddels volmondig ja beantwoord. Er wacht u een feesteditie.

EXit: Oude muziek op oude instrumenten, blijft dat de focus van dit festival?

Tomas Bisschop: ‘We zijn natuurlijk niet alleen (meer) bezig met oude muziek in een zo correct mogelijke context, dat thema hebben wij al lang opengetrokken. ‘Feest’ omwille van het 50 jaar bestaan is het hoofdthema, maar wij smeren dat uit over diverse historische periode, van oude tot hedendaagse muziek.  De context is altijd: wat kan deze muziek ons vandaag nog vertellen? Dat is een belangrijkere vraag dan ‘hoe zou het toen geklonken hebben?’. Historische uitvoeringspraktijk is best een boeiend onderwerp, MAfestival heeft daarin een voortrekkersrol gespeeld, maar die rol is nu gespeeld, want die muziekpraktijk is ingeburgerd in de concertpraktijk.’

EXit: Hoe kijkt het traditionele MAfestivalpubliek naar jullie vernieuwingsdrang?

Bisschop:  ‘Een brede kijk op het repertoire biedt altijd een meerwaarde voor ons publiek. En deze editie zal nog meer verrassen door zowel de keuze van het thema (‘Celebrate this festival’) als door de hoge kwaliteit. Enkele gevestigde waarden zijn present – René Jacobs, Hervé Niquet, Il Gardellino– aangevuld met namen uit de nieuwste generatie waar wij in geloven en dat zijn toch de artiesten van de toekomst. Ons trouwe publiek volgt ons daarin, hoewel dat publiek zelf zeer divers is. Sommigen zweren bij een traditionele H-Moll Messe van Bach, anderen kiezen voor flamenco, dans en jazz dat ook op de affiche staat. En, niet vergeten, er is ook een publiek dat mixt.’

EXit: Er wordt aardig wat gemixt op dit festival.

Bisschop:  ‘Er zijn nu eenmaal veel hedendaagse muzikanten die oude muziek als inspiratiebron hebben en daaruit ontstaan vaak cross-overs of vermenging van stijlen. Ik hou van dat brede tintje. Als een gambaconsort samengaat met een jazztrio (LF. Sit fast and fear not, 9.8)  en Purcell combineert met eigen improvisaties, dan interesseert mij dat.  Dat is een van de redenen waarom ik zelf contact heb gelegd met zowel Cactus als De Werf om een samenwerking op  touw te zetten. Uiteraard leent niet elk concert zich hiervoor, maar het publiek zal geregeld verrast worden. Ik wil hierin nog veel verder gaan, want er kunnen geweldige formules uitgewerkt worden,  maar momenteel zijn we daarvoor budgettair te beperkt.’

EXit: Komen de grote namen nog steeds gezwind naar het MAfestival?

Bisschop: ‘Ze doen dat zeker, maar onderhandelingen daarover worden altijd op het scherp van de snede gevoerd, dat is de regel nu. Ook de grote festivals discussiëren over elke euro. Anderzijds ervaren wij dat de uitstraling van dit festival nog steeds zeer groot is. Veel grote namen willen hier staan. En de nieuwe invulling van het programma draagt hun appreciatie weg. Binnen het Europese palet van de Oude Muziek-festivals behoren wij tot de voortrekkers, onder meer door de gedurfde combinaties die wij programmeren. Er wordt gekeken naar Brugge en dat sterkt ons in de overtuiging hiermee door te gaan.’

EXit: Hoe spannend is deze affiche?

Bisschop: ‘Het is een zeer ambitieus programma dat exclusief opent met de Händel-opera  Orlando, die reeds in De Munt te zien was, een prestigieuze start die mee mogelijk is gemaakt door een extra-subsidie van de Stad. De rode draad doorheen deze affiche is dat we traditie en een frisse wind combineren. Zo staan B’Rock  en René Jacobs samen op het podium, vader en zoon Suzuki in één recital, Il Gardellino met tien laureaten van ons concours.  Dat zijn stuk voor stuk unieke projecten.’ (LF)

Het volledige interview met Tomas bisschop leest u in EXit 224, het augustusnummer

Alle info op http://www.mafestival.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: