Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Een concertseizoen met een gouden randje

 

Beethoven

Beethoven goed voor 22 concerten

De nieuwe seizoensbrochure van het Concertgebouw baadt in het goud, kleur die verwijst naar dé muziekstad Wenen die tot op vandaag heen en weer pendelt tussen traditie en vernieuwing, van Beethoven, ‘de grootste vernieuwer van de muziekgeschiedenis’ tot de hedendaagse choreografieën van Chris Haring. Beethoven is de absolute ster van het nieuwe seizoen met zomaar eventjes 22 concerten.  Anima Eterna Brugge bijt de spits af, maar toppers als Tom Beghin, Andreas Staier, Victoria Mullova en Il Gardellino en anderen staan evenzeer borg voor torenhoge kwaliteit.

Concerthuizen pieken graag op sterfdata van componisten, dit jaar niet anders met de Franse barokcomponist Philippe Rameau, ooit verguisd omwille van ‘te complex’, maar later als geniaal geprezen. De Amerikaanse klavecinist Skip Sempé reconstrueert onder meer Rameau’s uitvaartmis.

Hét symfonisch evenement van het jaar’, volgens artistiek directeur Jeroen Vanacker, is weggelegd voor het driedaagse festival van Budapest Festival van Yvan Fisher, door de New York Times ‘the best orchestra of the planet’ geprezen. Fisher, de Hongaar die perfect Nederlands spreekt,  werkte een format uit met muziek van Antonin Dvorak dat de grote Europese steden bezoekt, waaronder Brugge in de schone maand van mei. Het bewijs overigens dat Brugge muzikaal gezien op de internationale kaart staat.

De jaarlijkse Bach Academie opent dit jaar onverwacht, en voor het eerst,  met dans van Rosas dat zich meet met de live-uitvoering van Bachs ‘Partita 2’, door violiste Amandine Beyer.

Het meest verrassende  concert is wellicht de uitvoering van de Carmina Burana, in een samengaan van Anima Eterna Brugge en het Collegium Vocale. Jos Van Immerseel noemde Carl Orff tijdens de seizoensvoorstelling nogal verrassend ‘een geniaal componist’, door de geschiedenis vaak mis begrepen.

Ook verrassend is de driedaagse rond jazz-icoon Cole Porter, wereldwijd gekend omwille van zijn jazz-standards en musicals. Uitvoerders zijn onder meer Philip Catherine en het Brussels Philharmonic.

Echte rock-‘n-roll en live-muziek belooft December Dance-curator WimVandekeybus die Jan Fabres ‘Tragedy of a friendship’ (zonder poesjes, des te meer over Nietzsche versus Wagner)) meebrengt.

Voorts kijkt het Concertgebouw terug op een succesvol jaar: 180.000 bezoekers allerlei kwamen over de vloer, de eigen programmering (concerten, Sound Factory…) tekende voor 103.000 toeschouwers (een stijging  met 3 procent), er zijn meer dan 3000 jongerenpassen in omloop, meer dan 100 scholen volgden er workshops.  Dit alles samen inspireerde het Franse muziekblad Classica (uit de Roularta-stal) tot een themanummer over Brugge Muziekstad met de welluidende titel ‘Que ça sonne bien’. Met het Concertgebouw, het Cultuurcentrum, het MAfestival, Klinkers, Cactusfestival en veel jazz verwerft Brugge een muzikaal artistiek imago  dat wellicht forser doorweegt dan het vederlichte aanbod van Friet- en andere Chocostory’s. (LF)

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: