Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Nieuwe chef-dirigent voor het Symfonieorkest Vlaanderen:

 ‘De chemie tussen het orkest en mij zit geweldig goed’

Bij ons is hij dan misschien wel een nobele onbekende, met Jan Latham-Koenig heeft het Symfonieorkest Vlaanderen een absolute topper binnengehaald. Het palmares van de Britse dirigent liegt er niet om: de maestro heeft al voor prestigieuze orkesten als de London Philharmonic, het symfonieorkest van de Wiener Staatsoper en de Royal Philharmonic gestaan. Momenteel bekleedt Latham-Koenig de positie van artistiek directeur van het OFUNAM, één van Mexico’s belangrijkste orkesten. Verder is hij chef-dirigent bij de Novaya Opera in Moskou, en vanaf mei 2013 dus ook bij het Symfonieorkest Vlaanderen.

EXit: Mijnheer Latham-Koenig, hoe bent u bij het Symfonieorkest Vlaanderen beland?

Latham-Koenig: ‘Ah, dat is het gevolg van een erg aangenaam gastoptreden vorig jaar. De chemie tussen het orkest en mij was dermate goed, dat er een wederzijdse wens was om de samenwerking voort te zetten. In het bijzonder was het ook de manier van werken van het orkest, die me enorm beviel. Hier werkt men immers projectmatig en niet van “9 to 5”. Hierdoor is er geen gevaar dat er routine, en daarmee een soort gelatenheid, zou sluipen in het functioneren van het orkest. Bovendien is niemand zeker van zijn stoel op die manier, wat een bron van motivatie en een gezonde dosis competitie vormt. Uiteindelijk leidt dit tot een zeer hoog kwalitatief niveau, dat bij dit orkest onmiskenbaar aanwezig is.’

EXit: Weet u al welke richting u met het orkest wilt uitgaan?

Latham-Koenig: ‘Absoluut. Deel van de reden waarom ik besloten heb om met het Symfonieorkest Vlaanderen in zee te gaan, is trouwens dat het orkest en ik op vlak van artistieke visie en muzikale keuzes volledig op dezelfde lijn zitten. Zonder te breken met het opgebouwde – vooral romantische – repertoire, willen we vaker de kaart trekken van de hedendaagse muziek. In België zijn er eigenlijk weinig andere symfonische orkesten die systematisch 20e en 21e muziek in hun repertoire opnemen. Omdat het essentieel is voor een orkest om zich te profileren en te onderscheiden van de rest, zagen we hier een unieke kans. Zelf een enorme liefhebber van hedendaagse klassieke muziek, wil ik deze doelstelling bijzonder graag mee helpen verwezenlijken. Concreet zullen we dit doen door elk jaar een hedendaagse componist centraal te plaatsen in ons programma. Komend seizoen is dat Magnus Lindberg.’

EXit: Wat is het geheim van een goede dirigent?

Latham-Koenig: ‘Voorbereiding. Het succes van een concert staat of valt met de voorbereiding tijdens de repetities die eraan vooraf gaan; dan is er de tijd en ruimte om alles in detail te bestuderen. In algemene termen bestaat de job van een dirigent er vooreerst in om de partituur vanbinnen en vanbuiten te kennen. In tweede instantie moet hij zijn visie op die partituur helder kunnen communiceren aan het orkest via de gestiek. Het derde en laatste facet van de job is het moeilijkste: terwijl het orkest speelt, moet de dirigent het resultaat evalueren en analyseren. Vervolgens moet hij nagaan wat er fout loopt, waarom dat zo is en hoe het probleem kan worden verholpen. Omdat deze elementen van het feedbackproces meestal simultaan plaatsvinden, maakt dat van dirigeren een erg complexe klus. Een goede dirigent kan al deze zaken snel en efficiënt uitvoeren, zodat het niveau van het orkest snel stijgt.’

EXit: Zo gesteld, lijkt het wel of een dirigent maar een handboek of recept te volgen heeft.

Latham-Koenig: ‘Vergis u niet. Deze algemene “taakomschrijving” van de dirigent, als ik mij zo mag uitdrukken, is het eerste maar tevens ook enige element dat voor alle dirigenten opgaat. Omdat een dirigent geen gebruik maakt van een medium, een instrument, maakt dat de stiel heel persoonlijk – de enige professie binnen de muziekwereld die nog persoonlijker is, is die van componist. Dit persoonlijke aspect van het dirigeren wordt van tel op de avond van het concert zelf, wanneer het eigenlijke werk er al moet op zitten. De aanwezigheid van het publiek maakt alles anders. Het enige wat een dirigent dan moet doen, is het orkest inspireren. Maar hoé hij of zij dat doet, daar bestaat geen vaste set regels voor.’

EXit: U bent actief bij verschillende andere gezelschappen. Hoe combineert u dit alles?

Latham-Koenig: ‘Door heel hard te werken (lacht)! Het is cruciaal om je tijd goed in te delen en zinvol te gebruiken. Maar bovenal, wat eigenlijk geldt voor elke activiteit, gepassioneerd zijn door wat je doet!

ALEXANDER JOCQUE

Info:

Het Symfonieorkest Vlaanderen brengt “Romeo & Juliet” op 28 mei in het Concertgebouw

Jan Latham-Koenig 5 - Paul Persky

Jan Latham-Koenig (foto Paul Persky)

http://www.symfonieorkest.be/

 

 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: