Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Delphine Lecompte bevestigt met Schachten en Amuletten

 foto Delphine Lecompte

 

De Brugse dichteres Delphine Lecompte heeft zich in korte tijd opgewerkt tot een van de meest originele stemmen in Nederlandstalig poëzieland. Als uitzondering op de regel die wil dat Vlaamse dichters hun gedichten niet aan de straatstenen kwijt kunnen, is er de timide Lecompte met 1.500 verkochte exemplaren van haar vorige bundel ‘Blinde Gedichten’.’Schachten en Amuletten’, haar nieuwste werk en meteen goed voor 1.000 exemplaren eerste druk, is een lijvige bundel geworden met andermaal snedige verhaaltjes verpakt als poëzie in een losse vorm. Als rode draad zijn er de vertrouwde figuren als haar heel veel oudere partner, de vaak belaagde moeder en de vader die vandaag ‘trots’ is op zijn problematische dochter. Lecomptes stijl wordt vaak herleid tot ‘gemakkelijk’, maar is zeker geen vrijblijvend geraaskal, geen opeenstapeling van beelden, geen écriture automatique, zoals boze kritiek soms beweert.  Lecompte werkt hard aan haar gedichten, het resultaat van een ochtendlijk ritueel waarbij ze van 8 tot  13uur, aan de keukentafel gezeten, als een monnik boort naar het diepere begrijpen van het leven van alledag. De aanzet is vaak triviaal, de rest allesbehalve. Daardoor is deze bundel beduidend sterker dan haar vorige ‘Blinde Gedichten’: meer diepgang, meer genade, meer liefde en ontroering.  Lecompte is iemand die noodgedwongen in de rand van de maatschappij functioneert, daar niet mee koketteert, maar er inspiratie en sublimatie in vindt. (LF)

Info: Schachten en Amuletten, Delphine Lecompte, uitg. De Bezige Bij , Antwerpen. 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: