Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Het leven op een vuilnisbelt

Brandung is het gezelschap rond de jonge makers Philippe Annaert en Jelle Marteel. Ze stippelen elk hun eigen parcours uit, maar al tijdens hun opleiding aan het Gentse Conservatorium enkele jaren terug was er een creatieve klik. Met Brandung presenteren ze hun gezamenlijke werk. Burcht is de titel van hun nieuwste voorstelling op 21 april in Brugge en op 27 en 28 april in Oostende.

EXit: Burcht is een creatieopdracht voor het Concertgebouw?

Brandung: ‘Onze allereerste voorstelling Sehnsucht maakten we al voor het huis en die samenwerking viel blijkbaar erg in de smaak. Onze opdracht was dit keer zeer concreet: maak een voorstelling voor een publiek vanaf acht jaar vertrekkende vanuit de muziek van Bartok en Schubert. Hoewel we ons als gezelschap eerder op volwassenen willen richten, zagen we dit als een mooie opportuniteit.’

EXit: Brandung werkt graag vanuit beelden?

Brandung: ‘In het verleden mondde dat uit in voorstellingen op heel concrete locaties, bijvoorbeeld de duinen in Paradis vorig jaar. Dit keer speelt de voorstelling zich niet af op locatie, maar zijn we wel vertrokken vanuit het beeld van een reële locatie die we dan op de scène opbouwen. Een artistiek onderzoek dat ons de gelegenheid geeft om onze specifieke beeldtaal naar een theaterzaal te vertalen.’

EXit: Om welk beeld gaat het nu concreet?

Brandung: ‘We zijn voor Burcht uitgegaan van Jardim Gramacho, de grootste vuilnisbelt ter wereld in Rio de Janeiro die vorig jaar werd gesloten. Op en in die gigantische storthoop leeft een hele gemeenschap van mensen. Zij recycleren het afval en geven op die manier nieuw leven aan wat anderen hebben verstoten. Een interessante metafoor. Op en in die vuilnisbelt situeren we onze voorstelling met hoofdpersonages: Blauwbaard en Judith.’

EXit: Waarom Blauwbaard?

Brandung: ‘De legende van Blauwbaard is één van de bekendste Hongaarse vertellingen en de figuur sprak erg tot onze verbeelding. Blauwbaard is een ‘outcast’ en verwijst naar het romantische motief van de ‘wanderer’ waar we met Brandung graag mee koketteren. Hij is de figuur die buiten de maatschappij leeft, maar kan dat nog vandaag? Blauwbaard is bovendien een personage met heel veel dimensies.’

EXit: Wie is hij voor jullie?

Brandung: ‘We houden van de oorspronkelijke vertelling alleen nog een aantal motieven over. Voor ons is hij een mythische figuur die alleen ’s nachts leeft. Niemand heeft hem ooit gezien, maar iedereen praat over hem. Enerzijds wordt hij afgeschilderd als een monster, maar hij is tegelijk ook een heel eenzame figuur. Judith, een rol voor Sielke De Mulder, is gefascineerd door die figuur en de mythe. Ze probeert contact met hem te maken via muziek.’

EXit: Is Burcht een muziektheatervoorstelling?

Brandung: ‘We zouden eerder zeggen een toneelstuk waar muziek in verwerkt zit. We hebben wel een eigen versie gemaakt van ‘Der Leiermann’, een lied uit Winterreise van Schubert. Dat wordt het leidmotief voor Judith om dichter bij Blauwbaard te komen. De wereld van Blauwbaard willen we oproepen met muziek van de Hongaarse componist Bartok. We werken ook met een koor dat de rol opneemt van de gemeenschap die op de vuilnisbelt leeft.’

EXit: Jullie roots liggen in Oostende. Welke rol willen jullie daar gaan spelen?

Brandung: ‘Na drie jaar werking willen we die lokale verankering in Oostende graag bestendigen. Brandung profileert zich als het creërende Oostendse gezelschap. CC De Grote Post biedt heel wat nieuwe mogelijkheden. Volgend jaar gaan we werken rond Woyzeck van Büchner en onze gesprekken daarover met De Grote Post en andere culturele spelers in Oostende zijn productief. We hopen er alleszins heel wat premières van ons collectief op te voeren.’

SIGRID DEVISCH

brandungfoto

Philippe Annaert en Jelle Marteel

Info Burcht,  070 22 33 02 (16.00 tot 18.30 uur) of www.concertgebouw.be – zaterdag 27 april 2013 om 20.00 uur, zondag 28 april om 15.00 uur, CC De Grote Post, Oostende, t 059 33 90 00 (tijdens de kantooruren) of http://www.degrotepost.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: