Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

De spot op The Ego

The Ego

De Foyer van de Stadsschouwburg was onlangs het strijdtoneel voor de voorstelling van het debuutalbum ‘Lovers Killing The Others’ van de Brugse groep THE EGO. ‘We zijn niemands knecht en maken muziek zonder compromissen. Ons debuutalbum is dan ook niet ‘aangenaam’ om te beluisteren en te nemen of te laten’, luidt het.

Groepsnaam

‘We zouden er een Freudiaanse beschrijving kunnen aan geven, maar laten we het eenvoudig stellen. THE EGO is van het begin als groepsnaam gekozen als reactie op de talloze windbuilen die door onze maatschappij zweven. Of hoe een lakje nepgoud een lege bel kan sieren maar uiteindelijk bitter weinig voorstelt. Veel pose en weinig zelfrelativering. We hebben het er knap lastig mee en zijn eigenlijk zelf te bescheiden in wat we doen. We zoeken constant de grens op tussen wat nog gezond en ziek is. Tongue-in-cheeck.’

Opname van ‘Lovers Killing The Others’

‘Dit album is in één namiddag opgenomen in onze repetitieruimte, samen in één keer ingespeeld. We hebben beslist om zonder dralen elf nummers uit onze set te spelen en de fragmenten in de opnames waar het even wringt er niet uit te poetsen. Het konden dus evengoed elf andere composities zijn geweest. Eén voor één stukken waar we achter staan. Eigen werk natuurlijk, want liedjes van anderen naspelen, daar zijn we euh… niet zo goed in (lacht).’

Genre

‘Veel moet je daar niet over vertellen, je kunt het beter horen en voelen. Maar laten we het houden bij penetrante rock met teksten als lijfeigenen van wat wij denken en voelen. Iedereen in onze groep schrijft nummers en muziek. We arrangeren ze samen, dat is ons genre. Het titelnummer ‘Lovers Killing The Others’ bijvoorbeeld, dat is neergezet door Alain Hatse (bassist) maar danig in groep verwerkt dat het een THE EGO-nummer pur sang geworden is.’

Onder invloed

‘Als je over invloeden spreekt, kun je bij ons niet om de Manic Street Preachers heen. Alain is een onvoorwaardelijke adept. Ze zijn een echte meerwaarde qua teksten en muziek. Jammer dat de meeste mensen enkel maar hun ‘Motorcycle Emptyness’kennen. Mathieu Vandevoorde (drummer) is dan meer een volger van The Cure. Met ook al zo’n rijke discografie én invloed op verschillende generaties. Wat betreft Stef. Van Daele (zanger/gitarist), die is dan wild van het vroege werk van The Stranglers en wil The Rolling Stones met Keith Richards als held. Maar moeten we nog uitwijden? Er zijn zoveel artiesten die ons beïnvloed hebben. Kom het ons eens vragen.’ (ADC)

Info: www.theego.net, Facebook

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: