Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Wie is bang van Regina Louf?

Foto Paul Willaert

Op 14 maart gaat in Brugge ‘Qui a peur de Regina Louf’ van het KIP en De Werf in première. Een stuk over de veelbesproken getuige X1 met een ‘sterrencast’: Veerle Baetens, Gilles De Schryver, Robrecht Vanden Thoren en West-Vlaming Tom Ternest. Ternest is misschien minder bekend, maar daarom niet minder actief in de theaterwereld.

EXit: Waarom een stuk over getuige X1?

Ternest: ‘Ons oorspronkelijke idee was eigenlijk iets te doen met het bekende Virginia Woolf. We zijn allemaal zelf jonge dertigers en kennen ondertussen ook de spanningsvelden binnen een relatie, wat wel inspirerend werkt (lacht). Op een bepaald moment is daar Regina Louf bijkomen, vanuit de Franse woordspeling ‘Qui a peur de Regina Louf.’ De thema’s blijven bovendien zeer actueel. Sinds Marc Dutroux zijn ze nooit meer uit het nieuws geweest.’

EXit: Virginia Woolf is uiteindelijk van het toneel verdwenen?

Ternest: ‘Ja en nee. Het verhaal vertrekt vanuit het oorspronkelijke gegeven: twee koppels die elkaar op een ‘zatte’ avond ontmoeten. Gilles speelt een jonge theatermaker die wat wil maken over X1. Zijn vrouw, gespeeld door Veerle Baetens, is recensente. Ze gaan thuis op bezoek bij één van de journalisten die zich indertijd zwaar heeft verbrand aan de zaak, een rol voor Robrecht Vanden Thoren. Ikzelf speel zijn vrouw. De avond wordt decadent en de persoonlijke verhalen van de koppels worden verweven met het X1 gegeven. Zo ontstaat een bizar en losgeslagen verhaal dat balanceert op een zeer dunne lijn tussen fictie en realiteit.’

EXit: Gaan jullie op zoek naar de waarheid?

Ternest: ‘We gaan vooral op zoek naar wat het allemaal voor ons heeft betekend. Voor ons draait alles om ‘spaghetti, witte ballonnen en Connerotte.’ We hebben de klok gehoord, maar weten eigenlijk de klepel niet hangen. We stellen daarbij ook de systemen van toen in vraag. Waarom is het onderzoek niet ten gronde gevoerd? Wat was de rol en invloed van de pers? Waarom werd Regina Louf als fantaste afgeschilderd?’

EXit: Je bent nu ook regisseur en maker?

Ternest: ‘Toen ik nog studeerde, ben ik al gaan lesgeven op de Stedelijke Academie in Roeselare en daar kreeg ik de smaak te pakken om ook zelf producties op poten te zetten. Het landschap is sinds mijn afstuderen erg veranderd. Je kunt vandaag bijna niet anders dan ook maker zijn, maar ik houd van die mix. Ik sta ook voor alles open: jongerentheater, maatschappijkritisch theater, komedie of drama. Ik werk ook vaak met amateurs en bijzondere spelers en creëer graag wat ze noemen ‘maatschappelijk geëngageerd’ theater of participatieprojecten.’

EXit: Heb je geen nood aan een vaste stek?

Ternest: ‘Het is vandaag de dag niet altijd gemakkelijk om je plaats te vinden, maar ik houd het toch al tien jaar uit in het wereldje. Mijn agenda is ook vandaag nog steeds goed gevuld. Een collega-regisseur wou me recent vastleggen voor 2028, wat aangeeft dat ik misschien met veel te veel bezig ben (lacht).’

SIGRID DEVISCH

Info 14, 15 maart 2013, 19 en 20 april 2013, telkens om 20.30 uur, De Werf, t 050 33 05 29, reservatie, www.dewerf.be

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: