Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Bruggeling Jan Smekens en de droom van een eigen zender(s)

 

Gevaert_smekens

 
Jan Smekens (l) Foto PW
 
Sport 10 en Culture 7
 
Bruggeling Jan Smekens heeft er, sinds 1993, als journalist en/of zaakvoerder een gevarieerde carrière op zitten: EXit, Focus, VTM, Kanaal 3, EXqi om uiteindelijk te landen bij zijn geesteskind productiehuis Arendsoog. En twee tv-zenders.
 
Jan Smekens: ‘Mijn grote verhaal is natuurlijk het productiehuis Arendsoog. De idee daartoe is gegroeid vanuit mijn frustrerende ervaringen op de nieuwsdesk van VTM waar de nieuwsgaring soms om budgettaire redenen beperkt werd. Ik heb VTM verlaten omdat ik met ‘een ei’ zat. Wij hadden een budgetvriendelijke productiemethode ontwikkeld (LF. de journalist filmt, interviewt en monteert) die leidde tot het solo-reporterschap, naar een idee van de BBC. We hebben daar onze business van gemaakt en die werkt prima voor nieuwsgaring. Onder onze klanten vind je grote namen als VRT en NOS, we werken met kantoren in New York en Washington. Arendsoog telt vandaag 21 medewerkers en het bedrijf blijft groeien.’
 
EXit: Intussen heeft Arendsoog twee televisiekanalen uit de EXqi-stal overgenomen voor uitzendingen over sport en cultuur.
 
Smekens:  ‘Wij beschikten natuurlijk al over de know how van sportprojecten, zoals Club TV, of de wedstrijden van de hockeyfederatie, maar de dreigende verdwijning van EXqi (LF. inmiddels grotendeels in handen van een Indische zakenpartner met Vlaamse waarborg) noopte tot ‘iets doen’. Wij wilden geen platform verliezen en er was natuurlijk de natte droom van een eigen zender. Zo rijpte de idee voor twee zenders: Sport 10 en Culture7. Sport 10 brengt de A-kant van de B-sporten en de B-kant van de A-sporten, programma’s die noch VRT noch Focus/WTV kunnen brengen. Voor de kleinere sporten is dat een interessante verbreding van hun commercieel verhaal. We zijn nu volop aan het onderhandelen voor de uitzendrechten van wielerwedstrijden die net onder de hoge lat van de VRT vallen. Ook deze sporten en hun sponsors hebben televisie nodig. Via de mogelijkheden van de social media bereiken wij het gewenste doelpubliek.’
 
‘Voor Culture 7 is dat quasi hetzelfde verhaal. Daar mikken we op optredens en concerten. We zoeken creatieve deals. Er zijn een pak goede muziekfestivals, denk aan Cactusfestival, die onvoldoende visibiliteit krijgen om de bekende redenen. Door een gemotiveerd partnership kunnen wij ‘capteren’ tegen zachte prijzen. Voor alle duidelijkheid, we mikken hier niet op het grote gewin. ‘ (LF)
 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: