Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

De Brugse cultuurhuizen (2)

 
Jeroenvanacker
Foto PW
 
1. Was 2012 een boeiend jaar voor uw organisatie?
 
2. Wat vond u artistiek het absolute hoogtepunt uit de programmering?
 
3. Naar welk evenement in 2013 kijkt u met de meeste
belangstelling uit?
 
4. Een nieuw stadsbestuur nieuwe tijden en zeden. Wat verwacht u concreet
van het nieuwe bestuur?
 
 
Jeroen Van Acker,  Concertgebouw: ‘2012 was het beste jaar ooit’
 
(1) Ik denk dat 2012 voor het Concertgebouw het béste jaar ooit is geweest! Het feest rond de 10de verjaardag was hartverwarmend: heel veel publiek en aandacht in de media, ook de uitstekende samenwerking met de andere culturele partners werd hiermee opnieuw belicht. Bovendien bereikte het artistiek programma nooit méér mensen dan in het jaar 2012. Met Iedereen Klassiek en December Dance beleefden we uitsmijters van formaat!
 
(2) Twee geweldige ‘koorproducties’: het Lets Radio Koor in maart – voor hedendaagse muziek is dit gewoonweg het beste koor ter wereld- en Alain Platels C(H)OEURS in juni: ik zag de generale en alle drie de voorstellingen en raakte nauwelijks afgekickt. De verrassing was dan weer het jonge Berlijnse ensemble Kaleidoskop tijdens het SURROUND festival: een spannend en vernieuwend concertformat in combinatie met steengoede musici: dit ensemble komt nog veel terug naar Brugge.
 
(3) Enkele internationale hedendaagse producties prikkelen me het meest: de komst van het New Yorkse ensemble Bang on a Can is een droom die in vervulling gaat. En voor Ryoji Ikeda wil ik een lans breken: een Japanse multimedia-artiest die zich tussen muziek en beeldende kunst begeeft en met SUPERPOSITION opnieuw een onwaarschijnlijk sterke multimediale ervaring heeft bedacht: drie beeldlagen, twee performers en haarfijne elektronica waar je door weggeblazen wordt.
 
(4)Ik ben benieuwd naar de combinatie van bevoegdheden (toerisme en cultuur) bij de nieuwe burgemeester en beperk me ook tot die beleidsdomeinen. De stad Brugge heeft een ongelofelijk rijk cultuurleven, met veel actoren die (inter)nationaal uitblinken en waarvoor men ook speciaal naar deze stad komt. Ik ben ervan overtuigd dat een gelijkwaardige behandeling van oud en nieuw, van erfgoed en podiumkunsten de aantrekkelijkheid van deze stad (of noem het citymarketing) voor jong en oud duurzaam zal versterken. Ik geloof dat er ook nog ruimte is voor een aantal extra accenten, zoals klankkunst (ook buiten de Sound Factory, in de binnenstad) en hedendaagse toegepaste kunsten. Het is ook een gedeelde verantwoordelijkheid van sector en stadsbestuur om voldoende kansen te bieden aan jong creatief talent zodat ze in deze stad blijven of terugkomen.

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: