Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

Patrick Beuckels combineert Bach met Stockhausen

 

Beuckels
foto Paul Willaert
 
Derde editie Bach Academie in Concertgebouw (22-27.01)
 
 In het laatste weekend van januari (25-27.01) opent het Concertgebouw opnieuw haar deuren voor de Bach Academie Brugge. Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent zijn de centrale gasten op dit minifestival rond de grootmeester uit de barok. Eerste fluitist bij het gerenommeerde ensemble is de Bruggeling Patrick Beuckels (1956). Bovendien verzorgt hij ook een solo-concert met muziek van Bach en Stockhausen.
   
EXit – Mijnheer Beuckels, als fluit- en traverso-speler geldt u al jaren als één van de specialisten binnen de Oude Muziek. Uw naam wordt vooral met deze stijlperiode geassocieerd. Terecht?
 
Patrick Beuckels : ‘Eigenlijk niet. Zeker wat mijn persoonlijke interesse of smaak betreft, heb ik geen voorkeur voor een bepaalde periode of stijl. In mijn jeugd luisterde ik naar alles, van Bach over Boudewijn de Groot tot Jimi Hendrix. En binnen het genre van de klassieke muziek komt in mijn lessen kamermuziek alles van Monteverdi tot Sjostakovitsj aan bod, en dat steeds met evenveel plezier. Ook als uitvoerend muzikant heb ik veel verschillende stijlen en tijdsperiodes geëxploreerd, en nog altijd. Maar natuurlijk is het zo dat de pre-klassieke muziek óók bijzonder rijk en boeiend is, en die speel ik dan ook zeer graag.’
 
 EXit – Ondanks uw brede interesse, toch vooral Bach?
 
Beuckels: ‘Voor mij staat Bach boven alles. Bach is altijd een vorm van zuivering, een catharsis. Zijn muziek is zo evenwichtig, zo volmaakt. Ze biedt houvast als een rots. Het is bijgevolg geen toeval dat grote componisten vaak teruggrepen naar zijn werk. Ik heb het ongelofelijke geluk gehad dat ik destijds voor Philippe Herreweghe heb mogen voorspelen. Voor mij is Bach nu dan ook al 27 jaar Herreweghe, 27 jaar Bach op topniveau.’
 
 
EXit – U musiceert al lang met Philippe Herreweghe. Een speciaal gevoel?
 
Beuckels – ‘Werken met Philippe is zeer dubbel. Enerzijds is hij de absolute perfectionist. Hierdoor bekruipt mij steeds weer het gevoel een ingangsproef te spelen, zo veeleisend is hij. Dat is uiteraard ook noodzakelijk om te blijven presteren op het allerhoogste niveau.’
 
EXit – Op het programma van uw concert (zo. 27.01 om 17 u.) staat naast Bachs Musikalisches Opfer ook de Tierkreis van de 20e eeuwse componist Karlheinz Stockhausen. Een merkwaardige combinatie.
 
Beuckels: ‘Vooreerst, zoals eerder aangehaald, is mijn muzikale interesse erg breed. In elk geval sta ik voor alles open. Je moet het eigenlijk als volgt zien: het maakt mij bij wijze van spreken niet uit of je kiest voor Helmut Lotti of voor Mozart. Maar besluiten voor het ene zonder naar het andere te hebben geluisterd, is gewoon bijzonder jammer. Met de keuze voor zowel Bach als Stockhausen, trachten we deze boodschap ook mee te geven.’ (Alexander Jocqué)
 
 Het volledige interview leest u in de EXit van januari
                                                       
 
 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: