Exit Magazine

Maandelijks Brugs Cultuurblad

MAfestival kijkt terug op zeer geslaagde editie

 

Bisschop
 
Organisator Tomas Bisschop kijkt tevreden terug op het MAfestival (foto Paul Willaert)
 
Het voorbije MAfestival, 21 concerten in 10 dagen is een succes geworden. Er was een zaalbezetting van 92 procent en enkele uitvoeringen verdienden het label top. Muziekcriticus Stefan Grondelaers sprak in De Standaard van ‘een topeditie’. MAfestival, dat het met bescheiden middelen moet rooien, investeert in jonge talenten en dat heeft gerendeerd. Dit nieuwe concept houdt beloften in voor de toekomst.
 
Het heeft nog weinig zin om het MAfestival te vergelijken met het Musica Antiqua-festival uit het verleden. Musica Antiqua kon grossieren in  grote namen en had een zomers monopolie. Vandaag is een groot aanbod oude muziek en er is een Concertgebouw waar de gote namen zich tijdens het winterseizoen presenteren. MAfestival moet dus wel op zoek naar jong en weinig bekend en die oogst mocht dit jaar gezien worden.
 
 De Internationale muziekwedstrijd voor klavecimbel kende dit jaar minder respons. Reden? De toonaangevende jonge talenten van weleer zijn vandaag gereputeerde muzikanten geworden en er is blijkbaar een probleem met de aflossing van de wacht. Bovendien blijkt de opdracht 'hedendaagse muziek' het enthousiasme af te remmen. Toch blijft de wedstrid uniek in z'n soort.
 
De uitbreiding naar concertlocaties als Begijnhofkerk en Ter Potterie is een voltreffer. Sint-Jakobskerk en Sint-Gilliskerk zijn dan weer geschikt voor specifieke concerten maar de ongezellige Walburgakerk voldoet aan geen kanten. Het topconcert met de Monteverdi-vespers, afgelopen zaterdag, was genietbaar voor de eerste vijftien rijen, maar voor het overige publiek is de akoestiek een beproeving. Tenslotte verdiende het orkest B'Rock, met de Bruggelingen Wim Maeseele, Tom en Hannelore Devaere op z'n minst een podium, want nu amper zichtbaar voor het publiek. Of waren alle podia uitgeleend aan Benenwerk?
 
Samengevat: MAfestival heeft definitief zijn plek verworven in het zomerse muziekaanbod, maar is voor haar toekomst ook aangewezen op samenwerking met andere partners. Over de samenwerking met het Concertgebouw zei Tomas Bisschop in EXit 212 hierover het volgende: ‘Geen sprake dus van ‘opslorpen’, wel van samenwerking met behoud van eigen profiel, eigen achterban en communicatie. Dat is een moeilijke oefening voor beide partijen, maar de goede wil is wederzijds aanwezig. Voor samenwerking wordt ook gedacht aan andere partners zoals De Werf en Cactus.'
 
 Volgend jaar viert MAfestival de vijftigste verjaardag van Musica Antiqua. Noteer alvast: 2 tot 11 augustus. (LF)
 
 
 

Comments are closed.

%d bloggers liken dit: